امروز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵04 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

از عاشورای حسینی تا غربت معبد هندوها

 از عاشورای حسینی تا غربت معبد هندوها
2366 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/09/11
: تاریخ
خبرگزاری میراث فرهنگی ، گروه میراث فرهنگی ، در این هفته نگاهی داشتیم ، به آیین‌های عزاداری ایام محرم در ایران از «نخل‌گردانی» در کارائیب تا «لطم زنی» زنان اعراب . عزاداری در ایام محرم با فرهنگ مردم ایران چنان آمیخته که جدایی از آن ناممکن است . آیین‌هایی که با فرهنگ بومی ایرانی ، شکل دیگر گونه‌ای به عزاداری این ایام بخشیده‌ است . امروز وقت آن است که این آیین‌ها را جهانیان بشناسند . مراسم ایام محرم ، نه تنها آیین مذهبی مردم ایران است ، بلکه مناسکی است که با هویت و تاریخشان آمیخته . فرهنگی بالنده که شکل دیگر گونه‌ای به عزاداری سالار شهیدان داده است . آیینی که از نظر زیبایی شناسی ، نمادها ، نشانه‌ها ، هویت بخشی و تاریخی و آمیختگی با فرهنگ بومی و جغرافیای مردمی ، شایستگی جهانی شدن را دارد . نشانه‌های آمیختگی فرهنگ مردم ایران با عزاداری سالار شهیدان را می‌توان در سراسر ایران یافت . به طوریکه ارزش بندی و اهمیت بخشی به این آیین‌ها سخت و دشوار است . این گزارش تنها نگاهی به برخی از این آیین‌ها داشته که به دلیل پویایی آن در دوران کنونی با توجه به شرایط اقلیمی و بومی شهر مورد نظر ، شکل اجرایی متفاوتی دارند . همچون آیین نخل گردانی ، هفت منبر ، آیین کهن جغجغه زنی ، طشت گذاری ، "سقایی" ، آیینی عاشورایی ، لطم زنی و ... حسینیه‌ اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان اسلام همچنین در این هفته بار دیگر یادی کردیم از حسینیه اعظم زنجان . مسجد حسینیه اعظم زنجان یکی از بزرگترین مراکز مذهبی جهان تشیع به شمار می‌رود که در سال 87 بعنوان دهمین میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است . در این مکان هر ساله دسته‌های بزرگ گرد هم می‌آیند و به عزاداری دهه محرم می‌پردازند . در طی دهه اول محرم مردم استان زنجان به خصوص در شبهای عزداری با حضور در مجالس عزداری مسجد حسینیه تالمات قلبی خود را نشان می دهند در این میان بخش عمده‌ای از مردم نذورات متعددی به قصد گرفتن حاجت به حسنیه اعظم زنجان اهدا کرده یا در مسیر عزداری‌ها قربانی می‌کنند . در حال‌ حاضر مراسم قربانی کردن و عزاداری یکپارچه مردم در حسینیه اعظم تبدیل به آیینی شده که گردشگران را بسیاری را در این زمان از سال به زنجان می‌کشاند . مردم عزادار شرکت کننده در برنامه های عزداری حسنیه اعظم زنجان از راههای دور و نزدیک قربانی‌های متعددی را به عنوان نذر و قبولی حاجات خود به حسنیه اعظم اهدا می‌کنند ، از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسنیه اعظم زنجان ذبح می شوند یا به این دسته اهدا می شود . حسینیه اعظم زنجان دومین مکان در جهان است که بیشترین قربانی را به خود اختصاص داده است و بیش از 200 دستگاه کامیون و وانت قربانیها را به محلهای بهداشتی حمل می کنند . این مکان بعد از "منا" در مکه که حجاج در آن قربانی می‌کنند دومین قربانگاه جهان اسلام است به طوری که در سال گذشته این مسجد 11 هزار و 509 رأس گوسفند و احشام نذری داشته است . غربت معبد هندوها در سرزمین مهمان نواز خلیج فارس آخرین خبر اما از شهر مهمان دوست بندر عباس و غربت معبد هندوها در آن بود. معبد هندی‌ها را شیکارپورها ساختند . آن‌ها از غرب هند آمده بودند و بنیاد معبدی‌ را گذاشتند که بعدها ، فصل مشترک فرهنگی ایران و هند شد . اما وقتی شیکارپورها ایران را ترک کردند . معبد اسیر غربت شد و به ناخوشی افتاد . هر چند مسئولان میراث فرهنگی هرمزگان نظر دیگری دارند . آن‌ها نوید به اتمام رسیدن مرمت‌ها تا تیرماه و افتتاح موزه قریب الوقوعی در این بنا را می‌دهند . گنبد مقرنس روی یک اتاق چهار گوش میانی چشم نواز است . معبدی است نه در هند ، بلکه در سواحل خلیج فارس . فصل مشترک معماری ایران و هند . البته اگر معبد را بشود ، دید . بنا در میان بناها و پاساژهای تازه به دوران رسیده گیر کرده است . پرستشگاه هندوها ، نشانه‌ای زنده از روابط تجاری باشکوه میان هندی‌ها و ایرانی‌هاست . نشانه زنده‌ای که امروز آنچنان مورد بی‌محلی‌ است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند . حالا از آن سکوت "ویشنوایی" ، نصیبش ترانه‌های تند و گوشخراشی است که صبح و شب از غرفه‌های رنگارنگ اطراف آن به گوش می‌رسد . دستفروش‌ها گوشه و کنار آن چنان گرم مشغول کسب و کارند که برایشان بنایی که کنارش نشسته‌اند و در غربت افتاده است ، چندان اهمیتی ندارد . دیگر نه هندی‌ها و نه ایرانی‌ها به آن نیم نگاهی می‌کنند . شیکارپورها سال‌ها پیش ایران را ترک کردند . معبد هم اسیر غربت شده است . گذشت زمان دردش را التیام نبخشید . ترک‌های عمیقی بر پیکرش نقش بست . نقاشی‌های زیبایی که نقاشان ایرانی و هندی بر در و دیوارش کشیده بودند . رنگ‌هایشان برهم آمیخت و پوسته پوسته شد . این نقاشی های معبد است . نقاشی هایی که می توانند یکی از مهمترین عناصر فرهنگی و جلب توریست در بندرعباس باشد . سالی هم آمد که مرمتکاران به سراغ این بنا آمدند . اما این مرمت نزدیک 6 سال است که به طول انجامیده . دیگر به نظر می رسد برای همیشه درهای اتاق های درونی بنا بسته است و حیاط بیرونی دست فروشندگان صنایع دستی . مسئولان اداره میراث فرهنگی هرمزگان اما این گفته‌ها را قبول ندارند . آن‌ها از شرایط مناسب وضعیت مرمت معبد هندوها می‌گویند و نوید این را می‌دهند که به زودی این بنا تبدیل به موزه می‌شود . نوروزی ، معاون میراث فرهنگی اداره میراث هرمزگان ، شرایط بد معبد هندوها را نوعی اغراق گویی می‌داند و می‌گوید : « از اوایل تابستان سال گذشته ، فروش صنایع دستی در این معبد آغاز شد و بازدید کننده و استقبال گرمی هم از طرف مردم و فروشنده‌های صنایع دستی داشت .» به گفته او ، صنعتگران ما اکنون در ضلع شمالی این معبد ، مستقر شدند و به زودی معبد تغییر کاربری داده و به فروشگاه صنایع دستی تبدیل می‌شود . امروز مشاهدات گردشگران ، دوستداران میراث فرهنگی درباره این معبد در یک کفه ترازوست و آنچه مسئولان میراث فرهنگی هرمزگان در یک کفه دیگر ، خواسته مردم اما این است که معبد از رنجی که در غربت می‌برد ، رهانده شده و کمی دست مهمان دوستی جنوبی ها بر سرش کشیده شود .

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: