امروز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵04 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

قم بی فرودگاه، صاحب شهر فرودگاه‌ها می‌شود

 قم بی فرودگاه، صاحب شهر فرودگاه‌ها می‌شود
4161 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/06/26
: تاریخ
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ‌ "محمد علی شفیعی" مدیر عامل شرکت ارم کیش و سرمایه گذار پروژه شهر فرودگاهی قم در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در خصوص این پروژه گردشگری گفت: «شهر فرودگاهی قم تبدیل به بزرگترین پروژه فرودگاهی در ایران و آسیا می‌شود که در زمینی به مساحت 15 هزار هکتار در منطقه سلفچگان قم را در بر می‌گیرد.» وی افزود: «بسیاری از کارشناسان معتقدند ساخت فرودگاه بین المللی قم با توجه به نزدیکی آن به فرودگاه امام خمینی، توجیه اقتصادی ندارد از این رو در صدد طراحی و ساخت مجموعه و شهر فرودگاهی در قم بر آمدیم تا در کنار فرودگاه بین المللی، شهر گردشگری را بسازیم.» شفیعی با اشاره به آنکه نگین گردشگری قم 5 برابر بزرگ‌تر از بزرگترین پروژه‌ایست که این روزها از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه گردشگری کشور نام برده می‌شود خاطر نشان کرد: «پروژه فرودگاهی قم با سرمایه‌ای بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان که قابلیت افزایش تا 20 هزار میلیارد تومان را دارد، در 5 فاز عملیاتی می‌شود. پروژه شهر فرودگاهی در 3 فاز به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین فاز آن که در 3500 هکتار ساخته می‌شود.» وی با اشاره به آنکه تاکنون حدود 60 درصد فاز اول پروژه شهر فرودگاهی قم انجام شده که از 400 میلیارد تومان سرمایه آن 100 میلیارد توسط مردم تامین شده‌ و سازمان میراث و گردشگری و بخش دولتی هیچ تسهیلاتی به آن اختصاص نداده‌‌است گفت: «در نخستین فاز این پروژه، سوییت آپارتمانی با 400 واحد اقامتی و 1100 تخت، استخر و سونای سنتی با معماری صفوی و هخامنشی، ورزشگاه 3 هزار نفره و بازارچه با 400 غرفه در 22 بهمن امسال گشایش خواهد یافت. تا شرایط برای نشست و برخواست پروازهای کوچک مهیا شود.» این سرمایه‌گذار با تاکید بر آنکه اگر گردشگر به ایران سفر نمی‌کند به دلیل تحریم‌ها نیست، بلکه به دلیل کم‌کاری مسئولان و مدیران است افزود: «مسئولان تحریم‌ها را بهانه‌ای برای عمل نکردن به وظایف خود قرار داده‌اند این درحالی است که می‌توان با برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاری درست در حوزه گردشگری به رفع مشکلات این حوزه کمک کنیم.» به گفته وی، با ساخت یک اتاق هتل به طور مستقیم برای 4 نفر شغل ایجاد می‎شود؛ این درحالی است که مسئولان و مدیران راس حاضر نیستند در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کنند، چنانکه یکی از راسای سابق منطقه آزاد چابهار در مقابل پیشنهاد سرمایه‎گذاری در منطقه گفت؛ ترجیح می‌دهد به جای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، جنس از چین وارد کند و سود خود را ببرد. فرودگاه بین‌المللی قم مکملی برای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) "رجب مهرجویی" مدیر طرح فرودگاه بین‌المللی قم با تاکید بر آنکه ایجاد ظرفیت‌های گردشگری زمانی موفق می‌شود که حمل و نقل موفق عمل کند گفت: «حمل و نقل و گردشگری رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و گردشگری زمانی می‌تواند پیشرفت کند که حمل و نقلی آسان، راحت، ارزان آن‌را حمایت کند.» به گفته وی شاخصه توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی در دنیا 7 است که این شاخصه در آسیا 12، در خاورمیانه 17 و در ایران به 24 می‌رسد. مهرجویی دلیل پایین بودن این شاخصه در دنیا را اشباع شدن ظرفیت‌های صنعت هوانوردی عنوان کرد و گفت: «این شاخصه در هر کشوری که با این اشباع روبه‌رو باشد کمتر است و از آنجایی که عرضه و تقاضا در ایران مطابقت ندارند از این رو این شاخصه در ایران 24 است.» به اعتقاد مدیر طرح فرودگاه بین‌المللی قم، صنعت هوایی در ایران تماما در اختیار بخش دولتی است و فرودگاه مسافری و غیر آموزشی که توسط بخش خصوصی اداره شود نداریم. در این میان از 54 فرودگاه کشور تنها 3 فرودگاه مهرآباد، امام خمینی و مشهد است که سودده هستند و 51 فرودگاه دیگر ضررده هستند. وی در توجیه عدم موازی کاری فعالیت فرودگاه بین‌المللی قم با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی گفت: ‌«درست است که فرودگاه بین‌المللی قم با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی حدود 75 کیلومتر فاصله دارد ولی نمی‌توان گفت فعالیت آنها موازی کاری خواهد بود چراکه همانطور که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه مهرآباد هر یک مسافران خود را دارند و فعالیت آنها موازی کاری نیست، فرودگاه بین‌المللی قم نیز مسافران خود را خواهد داشت.» مهرجویی تاکید کرد: «ظرفیتی که در این فرودگاه ایجاد می‌شود برای قم نیست بلکه برای بخش مرکزی ایران است. در واقع این فرودگاه موتور توسعه شهر گردشگری است چراکه مسافر به جایی سفر می‌کند که امکانات و شرایط بهتر فراهم باشد.» این کارشناس هوایی با تاکید بر آنکه موقعیت فرودگاه بین‌المللی قم از نظر هوایی در هاپ هوایی قرار دارد و به لحاظ موقعیت از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و حتا فرودگاه ترکیه و دبی نیز بهتر است گفت: «امروزه در کشورهای عربی و اروپایی فرودگاه‌های بین‌المللی نزدیک به یکدیگری ساخته و به بهره‌برداری می‌رسند و فعالیت آنها موازی کاری با یکدیگر نیست بلکه به یکدیگر کمک رسانی می‌کنند.»

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: