امروز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵06 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

بناهاي تاريخي در پاي مترو مي‌لرزند

بناهاي تاريخي در پاي مترو مي‌لرزند
528 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/03/27
: تاریخ
يكي از مشكلاتي كه در حوزه ميراث فرهنگي هفته گذشته دوباره عيان شد و اعتراض علاقه‌مندان به ميراث فرهنگ كشور را موجب شده موضوع عبور متروي اصفهان از زير بناي تاريخي نقش جهان بود. چند سالي مي‌شود كه بي‌توجهي به آثار تاريخي تيتر روزنامه‌ها شده است و حرف‌ها و حاشيه‌هاي فراواني را با خود به همراه دارد. تا مدت‌ها آبگيري سد سيوند و آسيب‌هايي كه به مقبره كورش مي‌زد، معضل بزرگي شده بود و كارشناسان ميراث فرهنگي نگران اين موضوع بودند. بعد هم دامنه اين معضلات به ترك خوردن سي و سه پل رسيد و چند بناي ديگر هم در استان اصفهان با مشكلاتي مواجه شدند. خلاصه آن‌كه طي چند سال گذشته از سهل‌انگاري‌هايي كه در حق ميراث فرهنگي كشورمان شده، بسيار گفته‌ايم و نوشته‌ايم. اما اين بار موضوع كمي فرق دارد و مسئولان شهري اصفهان بعد از اعتراض‌هايي كه سال پيش به اين مورد شده بود و وعده و وعيدهايي كه داده بودند دوباره برگشته‌اند سر خانه اولشان و مي‌خواهند مسير قطار شهري اصفهان را از زير ميدان نقش جهان عبور دهند. پيش از اين قرار بود برنامه‌ها و مسير قطار‌ شهري اصفهان در محور شرقي ـ غربي تغيير كند و حتي مسير جايگزين هم اعلام شده بود، اما اكنون مسئولان مربوط بر اجراي همين محور تأكيد دارند و بيم آن مي‌رود كه اجرايي شدن اين طرح به بافت تاريخي اين منطقه آسيب بزند. مترو؛ تهديدي براي ميدان نقش جهان چندي پيش مسعود علويان‌صدر، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور اعلام كرد اگر طرح ساخت متروي شهري اصفهان با همان برنامه سابق ادامه پيدا كند، ميدان نقش جهان از فهرست ثبت جهاني خارج مي‌شود. او تاكيد كرد مسئولان اين شهر بايد هشدارها را جدي بگيرند و برنامه‌شان را تغيير دهند. براساس گزارشي كه زمان حضور كارشناسان يونسكو در ايران ارائه شد، مسئولان قطار شهري اصفهان در اجراي محور‌هاي شرقي ـ غربي كه از زير ميدان نقش جهان مي‌گذرد، اصرار دارند و اين موضوع خطري جدي براي ميدان نقش جهان و مجموعه‌ اطراف آن محسوب مي‌شود. همه جاي دنيا مترو از زير آثار تاريخي مي‌گذرد مهندس عباس حاج‌رسولي‌ها، رئيس شوراي شهر اصفهان، اما نظري متفاوت با معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور دارد و درباره اين موضوع به «جام‌جم »مي‌گويد: نمي‌دانم چرا به اين سخنان دامن زده مي‌شود. مگر در كشور فرانسه خط مترو از زير موزه لوور يا شانزه ليزه رد نشده است؟ او ادامه مي‌دهد: اگر بنا باشد چيزي به ميدان نقش جهان آسيب بزند، تعداد زياد اتوبوس‌ها و خودروهاي شخصي است كه در اين منطقه تردد دارند. ما كار را زير نظر يونسكو و كارشناسان بين‌المللي ادامه مي‌دهيم. رئيس شوراي شهر اصفهان تاكيد مي‌كند: ظلم به بناهاي تاريخي است كه مترو نزديك آنها نباشد و مردم نتوانند براحتي از آنها بازديد كنند. در همه كشورها مترو از زير آثار و بناهاي تاريخ مي‌گذرد و هيچ مشكلي هم وجود ندارد. به گفته او اگر هم قرار باشد اين طرح انجام شود، 2 سال ديگر اجرايي خواهد شد. حاج‌رسولي‌ها در پايان سخنانش اظهار مي‌كند: اگر قرار باشد اين كار انجام شود ما خودمان بيشتر از هر كسي دلمان براي اصفهان مي‌سوزد. اصفهان خانه ماست. اجازه تكرار يك تجربه تلخ را نمي‌دهيم محسن مصلحی، سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگري استان اصفهان هم معتقد است عبور مترو از ميدان نقش جهان تكرار تجربه‌ عبور خط 1 از خیابان چهارباغ است و مي‌گويد: اداره كل میراث فرهنگی با عبور خط 1 قطار شهری از خیابان چهارباغ مخالف بود و بي‌توجهي به هشدار كارشناسان اين سازمان، هزینه‌های سنگینی را به طرح قطار شهری تحمیل كرد.او با بیان این‌كه مسئولان شهری قبل از آغاز ساخت خط 2 مترو باید مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهند، مي‌افزايد: سازمان میراث فرهنگی كشور با اجرای این پروژه مخالف است، چون 4 بنای ارزشمند در میدان نقش جهان وجود دارند و علاوه بر آن، بافت‌های تاریخی اطراف میدان اهمیت دارد. بهرمان: از مسئولان شهري اصفهان اين سوال را دارم كه اگر به جاي ميدان «نقش جهان» كوچك‌ترين احتمالي مي‌دادند كه خانه خودشان تخريب شود، آيا باز هم ساخت مترو را به حفظ خانه‌شان ترجيح مي‌دادند؟ مصلحيبه «جام‌جم »مي‌گويد: بهترین راهكار برای حفظ میدان نقش جهان در فهرست یونسكو این است كه مسئولان شهری به نظر سازمان میراث فرهنگي توجه و مطالعه برای عبور خط 2 قطار شهری از یك مسیر دیگر را آغاز كنند. اثرگذاري لرزش‌ها بر بافت ساختمان علیرضا بهرمان، عضو هیات علمی پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی هم مي‌گويد: بايد توجه كرد بناهاي تاريخي از لحاظ مصالح و فونداسيون تفاوت زيادي با بناهاي امروزي دارند. به همين علت اين بناها نسبت به برخي پديده‌هاي امروزي خيلي مجهز نيستند و براحتي آسيب مي‌بينند. او به «جام‌جم » مي گويد: يكي از مهم‌ترين مواردي كه به بناهاي تاريخي آسيب مي‌زند، لرزش است. پيشنهاد مي‌كنم كساني كه معتقدند اين لرزش‌ها به بناهاي تاريخي آسيب نمي‌زند، به عمارت مسعوديه تهران واقع در خيابان بهارستان بيايند. از زير اين ساختمان هم مترو گذشته است و قدمت ميدان «نقش جهان» را هم ندارد، اما هر بار كه مترو از زير آن مي‌گذرد، مي‌لرزد. بهرمان اظهار مي‌كند: اين لرزش‌هاي مداوم قطعا و به مرور زمان بر بافت مصالح يك ساختمان هم اثر مي‌گذارد. اين كارشناس ميراث فرهنگي تاكيد مي‌كند: حال در يك بناي تاريخي كه چسبندگي بناهاي امروز را ندارد و در ساخت آن نه تيرآهن به كار رفته و نه ملات‌هاي سيماني، اين لرزش‌هاي مداوم قطعا آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري خواهد داشت. او ادامه مي‌دهد: ما در ميدان نقش جهان يكي از نفيس‌ترين و بهترين مجموعه‌هاي تاريخي كشورمان را داريم. تخريب بناهاي نقش جهان بلافاصله پس از ساخت مترو اتفاق نمي افتد و به مرور زمان موجب نابودي اين بناها مي شود. بهرمان مي‌افزايد: مترو قرار نيست 5 سال كار كند و برچيده شود، بلكه قرار است سال‌هاي زيادي كار كند. اگر اصفهان را با آثار تاريخي‌اش مي‌شناسيم چه اصراري داريم چنين شهري را كه در جهان شناخته شده است و هر كس مختصر شناختي از ميراث فرهنگي در جهان داشته باشد آن را مي‌شناسد به خطر بيندازيم؟ او اظهار مي‌كند: ما كه ايراني هستيم نبايد به انجام چنين كاري فكر كنيم. واقعا جاي خجالت دارد كه يونسكو و سازمان‌هاي جهاني بخواهند در برابر اين موضوع به ما هشدار بدهند. بناهاي تاريخي نقش جهان و غرب قابل مقايسه نيستند بهرمان در واكنش به گفته رئيس شوراي شهر اصفهان مبني بر رد شدن ايستگاه مترو از زير بناهاي تاريخي در ديگر كشورها مي‌گويد: در برخي كشورها اين كار انجام شده است. مثلا در برلين آلمان از يك بناي قديمي به عنوان ورودي ايستگاه مترو هم استفاده كرده‌اند، اما در برلين نهايت قدمت بناهاي مورد استفاده به جنگ جهاني دوم بر مي‌گردد نه به قرن‌ها پيش! اين كارشناس در ادامه مي‌افزايد: سير تحول معماري در ايران قبل از اسلام شروع مي‌شود و در دوره‌هاي مختلف ادامه پيدا مي‌كند، اما در دوره صفوي به نقطه اوج خود مي‌رسد و حرف آخر را مي‌زند. بعد از ساخت مجموعه‌هاي نفيس ميدان «نقش جهان» معماري ما ديگر نتوانست رشد كند و ارزشمندترين بناهاي دوره قاجار كپي‌برداري مسجد اصفهان است. نابودي آثار اين دوره غير قابل جبران است. او مي‌گويد: به نظر من با همه اين اوصاف غربي‌ها هم اشتباه كرده‌اند كه اجازه عبور مترو از زير بناهاي تاريخي و موزه‌ها را داده‌اند. دليلي ندارد ما اشتباهات آنها را تكرار كنيم. مگر خودمان خرد نداريم كه بايد كارهاي آنها را تكرار كنيم؟ آنها هيروشيما را بمباران اتمي كردند. اين دليل مي‌شود ما هم همين كار را انجام دهيم؟ بهرمان تاكيد مي‌كند: ما منطق و خرد خودمان را داريم و بافت تاريخ كشورمان را هم مي‌شناسيم. شايد خود غربي‌ها هم در شرايط امروز جهان و پيشرفت‌هاي علمي كه داشته‌اند، اگر بخواهند چنين كارهايي انجام دهند احتياط كنند. اين كارشناس معتقد است: در كشور ما وقتي بحث به اموال شخصي مي‌رسد ملاحظات فراوان به ميان مي‌آيد و در برابر ميراث گذشتگان كوتاهي‌هاي بسياري مي‌شود. او سخنانش را با بيان يك سوال از مسئولان شهري اصفهان به پايان مي‌برد و مي‌گويد: از مسئولان شهري اصفهان اين سوال را دارم كه اگر به جاي ميدان «نقش جهان» كوچك‌ترين احتمالي مي‌دادند كه خانه خودشان تخريب شود آيا باز هم ساخت مترو را به حفظ خانه‌شان ترجيح مي‌دادند؟ زينب مرتضايي فرد/جام جم

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: