امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵03 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

تا ردیف بودجه مشخص نباشد، تبلیغات گردشگری بی‌فایده است

تا ردیف بودجه مشخص نباشد، تبلیغات گردشگری بی‌فایده است
554 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/03/20
: تاریخ
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ نمایشگاه‌های گردشگری که در تاریخ‌های مشخصی برگزار می‌شوند از اهمیت زیادی برای جذب گردشگر به کشور برخوردار هستند و تقویم ثابتی نیز دارند. اما حضور ایران در این نمایشگاه‌ها بنا به دلایل مختلفی که مهم‌ترین آنها به تعیین بودجه بازمی‌گردد، گاه تا چند روز پیش از نمایشگاه نیز نامعین است. علاوه بر این مسئول نمایشگاه‌های گردشگری در فواصل کوتاه زمانی تغییر می‌کند. این امور سبب شده تا نمایشگاه‌های گردشگری به یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی تبدیل شود. ابراهیم پورفرج رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان درباره وضعیت نمایشگاه‌ها و نتیجه جلسات اخیر به خبرگزاری CHN گفت: «جلساتی با حضور جامعه تورگردانان و انجمن صنفی تهران با سازمان تشکیل شد. ولی به دلیل آن که جامعه در نمایشگاه‌های بسیاری شرکت کرده،‌ طبعاً بیشتر دخالت داشت. البته جامعه پیش از این از کارشناسان استان تهران دعوت کرد تا نظر خود را بدهند که بتوان نتیجه جامعی به دست آورد.» وی درباره نتیجه جمع‌بندی نظرات کارشناسی افزود: «کشورها اولویت‌بندی شده و به سه گروه تقسیم شدند. نخست، گروه سنتی که هر سال در نمایشگاه‌هایشان شرکت می‌کنیم. دوم،‌گروه‌هایی که به مرور به بازارهای گروه نخست افزوده می‌شوند. به عنوان مثال کشورهای حاشیه خلیج فارس،‌ هند و روسیه در این گروه قرار دارند. گروه سوم نیز کشورهایی هستند که اگر امکان داشته باشد در نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.» وی از کشور چین به عنوان نمونه نام برد: «هر سال نمایشگاه‌های جدیدی به کار اضافه می‌شود؛ چین از این جمله است زیرا بازار چین که پیش از این در اولویت دوم بود اینک به گروه اول منتقل شده است.» ابراهیم پورفرج ما مدت‌هاست داریم با همه صحبت می‌کنیم که بخشی از عوارض خروج از کشور را که افزایش یافته به تبلیغات گردشگری اختصاص بدهند. پورفرج تأکید کرد: «این طرح در دست بررسی است و تصویب نشده است. به همین دلیل در حال حاضر قابل اجرا نیست و نمی‌توان توضیح بیشتری داد.» ضرورت تعیین ردیف‌های بودجه اختصاص‌یافته به سازمان رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان افزود: «تلاش‌های دیگری نیز صورت گرفته است؛ با کمیسیون گردشگری مجلس جلساتی داشتیم که اکنون باید صبر کنیم تا مجلس جدید کار خود را جدی‌تر شروع کند و اعضای کمیسیون‌ها مشخص شود که این جلسات را ادامه بدهیم.» وی توضیح داد: «هدف این است که در بودجه‌ی تعیین شده، ردیف‌ها معین شود. به این معنی که میزان بودجه متعلق به تبلیغات و توسعه گردشگری در ردیف بودجه معلوم باشد. زیرا به این ترتیب سازمان نمی‌تواند آن را جای دیگر خرج کند. اما در حال حاضر چون وضعیت نامعلوم است، باید ابتدا منبع مالی را معین کنند و به تبلیغات اختصاص بدهند که در نتیجه امور موکول به لحظه آخر می‌شود.» پورفرج خاطرنشان ساخت: «ما مدت‌هاست داریم با همه صحبت می‌کنیم که بخشی از عوارض خروج از کشور را که افزایش یافته به تبلیغات گردشگری اختصاص بدهند. 50درصد این عوارض را به صندوق توسعه گردشگری واریز کنند تا صرف تبلیغ ایران در نمایشگاه‌های گردشگری شود.» وی ادامه داد: «اگر تعداد مسافران خروجی از کشور را 8 میلیون در نظر بگیریم، با 55 هزار تومان عوارض خروج، مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان خواهد شد که بهترین منبع خواهد بود. اگر نصف آن یعنی 200 میلیارد به تبلیغات گردشگری اختصاص یابد با مدیریت بخش خصوصی و نظارت بخش دولتی می‌توانیم ایران را به مرتبه بالایی برسانیم.» پورفرج یادآور شد: «یک بار اراده کنیم، برای استفاده نسل جوان کاری عظیم انجام خواهد شد. در نظر بگیرید در سال چند نفر از رشته گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی فارغ‌التحصیل می‌شوند.» وی گفت: «در صورتی که ردیف بودجه و منابع آن مشخص شود و به صندوق توسعه گردشگری واریز شود، دیگر منبع پول از نفت و دیگر موارد نخواهد بود و دولت لازم نیست فکر کند هزینه تبلیغات را از کجا تأمین کند.» بخش خصوصی، متولی مناسب نمایشگاه‌های گردشگری پورفرج درباره تغییر متولی نمایشگاه‌های گردشگری که پیش از این بر عهده شرکت نمایشگاه‌ها بود به خبرگزاری CHN گفت: «بهتر است بخش خصوصی متولی نمایشگاه‌ها باشد که بتواند حرفش را بزند. اگر مسئول دولتی باشد نمی‌تواند به بالادست خود فشار بیاورد و کارها را سریع پیش ببرد. ما رودربایستی نداریم و به فکر گردشگری کشور هستیم که در عین حال درآمد ما را تأمین خواهد کرد.» وی ادامه داد: «واگذاری این امور را به جامعه پیگیری می‌کنیم. در هر حال تلاش می‌کنیم و سازمان هم دارد کارهایی انجام می‌دهد.» رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردانان در پاسخ به این پرسش که نزدیک‌ترین نمایشگاه کدام است و حضور چگونه خواهد بود، گفت: «نزدیک‌ترین نمایشگاه، نمایشگاه شانگهای چین است که در ماه خرداد برگزار می‌شود. به دلیل این که چین جزو اولویت‌هاست و ایران جزو فهرست مقاصد چین قرار گرفته با وجود آن که هنوز برنامه‌ها مصوب نشده اما به شکل حداقل شرکت می‌کنیم.» ابراهیم پورفرج بهتر است بخش خصوصی متولی نمایشگاه‌ها باشد که بتواند حرفش را بزند. اگر مسئول دولتی باشد نمی‌تواند به بالادست خود فشار بیاورد و کارها را سریع پیش ببرد. وی از دیگر برنامه‌های جامعه گفت: «یکی دو تور صنفی (fantour) برای آژانس‌داران مالزی و کره جنوبی داریم. در آینده نزدیک حدود 25 نفر از مالزی خواهند آمد. این گروه افرادی هستند که از مالزی به کشورهای دیگر مسافر می‌فرستند. کارگاه‌هایی با آژانس‌داران ایران تدارک دیده‌ایم که دو گروه با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.» پورفرج در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر آن که بیش از آژانس‌داران،‌ گردشگران حرفه‌ای می‌توانند مردم را ترغیب به سفر کنند،‌گفت: «برنامه داریم که از زبان همان مردم برایشان تبلیغ کنیم. به عنوان نمونه برای چین،‌ توضیحات را به همان زبان در سایت می‌گذاریم. همچنین از یک شبکه تلویزیونی چینی به ایران می‌آیند که گزارش‌هایی از مناطق مختلف ایران تهیه کنند.»

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: