امروز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵06 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

هتل‏های سواحل خلیج فارس توان رقابت با هتل‎های دبی را ندارند

هتل‏های سواحل خلیج فارس توان رقابت با هتل‎های دبی را ندارند
4239 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/02/12
: تاریخ
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ جزیره کیش با 90 کیلومتر مربع مساحت یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است به نوعی که نام نگین خلیج فارس را بر آن نهاده‌اند. سواحل ماسه‌ای، اسکله تفریحی، جاده کرانه که دور تا دور جزیره کشیده شده، پیست دوچرخه سواری به طول حدود 70 کیلومتر، ایستگاه‎های اجاره دوچرخه، مجموعه ورزشی المپیک با انواع زمین‎های ورزشی، فوتبال، تنیس، استخر، والیبال، بسکتبال، شطرنج، اسکواش، و مجموعه ورزشی با انواع بازی‎های بیلیارد و بولینگ از جمله مکان‌هایی است که مسافران از آنها لذت می‌برند. پارک ساحلی، پارک پرندگان، پارک آهوان که تعداد زیادی آهو و پرندگان در فضای طببعی زندگی می‌کنند و پارک وحش کیش، پارک دلفین‎ها و بازی‎های زیبای آن‎ها از جمله دیدنی‎ها در کیش است که مسافران حاضر به چشم پوشی و ندیدن آنها نیستند. تمام این جاذبه سبب شده تا کیش تبدیل به مکانی توریستی برای گردشگران داخلی و خارجی شود چنانکه به گفته "مسیح الله صفا" رییس جامعه هتلداران کیش، نوروز امسال -1391- ضریب اشغال هتل‌های کیش 100 درصد بود. صفا درخصوص سطح خدمات وامکاناتی که هتل‌های کیش ارائه می‌دهند و مقایسه آنها با هتل‌های دبی و امارات گفت: «ما نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم خدمات و امکانات هتل‌های کیش را با هتل‌های دبی مقایسه کنیم چراکه قابل مقایسه نیستند. هتل‌های دبی برای گردشگران شرایط و آزادی‌هایی درنظر می‌گیرند که در فرهنگ و عرف کشور ایرانی و اسلامی ما نمی‌گنجد. از دیگر سو امکانات فرودگاهی دبی با امکانات فرودگاهی کیش قابل قیاس نیست. شاید این دو بخش در ظاهر به یکدیگر ارتباط نداشته باشند ولی باید توجه داشت که تمام زنجیره‎های فعال در بخش گردشگری به یکدیگری وابسته هستند. مسافر در ابتدای امر از طریق خطوط هوایی و فرودگاه‌هاست که به منطقه وارد می‌شود. اقامت درهتل در مرحله بعد قرار می‌گیرد.» رییس جامعه هتلداران کیش افزود: «هنگامی که خدمات فرودگاهی ما به پای خدمات فرودگاهی و خطوط هوایی دبی نمی‌رسد، زمانی که برندهای معروف که در دبی شعبه دارند در کیش وجود ندارند، چگونه می‌توان انتظار داشت بتوان مقایسه‌ای بین بخش‌های گردشگری کیش به عنوان نگین خلیج فارس و دبی انجام داد؟ این درحالی است که ساحل و هوای کیش به مراتب زیباتر و بهتر از دبی است.» وی درخصوص کم‌بودهایی که در بخش اقامتی و هتل‌داری کیش وجود دارد گفت:‌ «اولین نکته آموزش پرسنل و کارکنان هتل است. تمام کارکنان هتل باید آموزش‌های لازم را دیده باشند تا بتوانند خدماتی درخور مسافر ارائه دهند این درحالی است که حدود 40 درصد کارکنان هتل‌های کیش آموزش لازم را در این خصوص ندیده‎اند چراکه حدود 90 درصد آنها غیر بومی و در واقع پرسنل فصلی هستند.» به گزارش CHN، هتل‌داری نیازمند درنظر گرفتن معیارهای بسیاری است که یکی از آنها توجه به مهمان‌نوازی است. در واقع باید به هتل‌داران آموزش داده شود که مسافر یک کالای یک بار مصرف نیست که تنها یک‌بار در هتل آن‌ها اقامت کند و هتل‌دار تا می‌تواند از او پول بگیرد و خدمات بدون استاندارد ارائه دهد به این نشان که مسافر، مسافر است و اگر دیگر نیامد هم اتفاق خاصی نمی‌افتد! در دبی با دید و نگاه دیگری به مسافر خدمات ارائه می‌شود. آنها تکریم مسافر را حفظ می‌کنند و به او خدمات می‌دهند به این امید که برنامه‌ای برای اقامت دوباره او بچینند. از دیگر سو صفا با اشاره به تاثیر ثبات مدیریت در بخش گردشگری گفت: «اگر مدیریت کیش ثابت باشد می‌تواند در بسیاری از بخش‌های گردشگری اعمال نفوذ و برنامه‌ریزی کند. ولی هنگامی که با تغییرات پیاپی مدیران راس روبه‌رو می‌شویم چه انتظاری می‌توانیم از توسعه گردشگری در منطقه خیلیج فارس داشته باشیم؟» این درحالی است که کیش دارای 50 مرکز اقامتی است و به گفته صفا، ظرفیت ساخته شدن 100 هتل دیگر در کیش وجود دارد. هرچند از سال 80 تاکنون 20 هتل در دست احداث هستند ولی به دلیل نبود تسهیلات، به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. این درحالی است که تعداد هتل‌های دبی حتا از تعداد هتل‌های تمام ایران بیشتر است. رییس جامعه هتلداران کیش با اشاره به آنکه بیشتر این سرمایه‌گذاران تاکنون بیش از 5 میلیارد تومان بابت ساخت هتل خود هزینه کرده‌اند و امروز با مشکلات مالی روبه‌رو هستند گفت: «اگر تسهیلات از سوی دولت ارائه شود، طی سال جاری شاهد به بهره‌برداری رسیدن 5 هتل از 20 هتلی که در کیش درحال احداث هستند خواهیم بود.» به گفته وی، از آنجایی که مسئولان امر، آگاهی‌ و اطلاعات لازم را در اختیار هتل‌داران و سرمایه‌گذاران قرار نمی‌دهند شاهد ساخته شدن و به بهره‌برداری رسیدن هتل‌ها و مراکز اقامتی هستیم که با استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارند. چنانکه هتل‌های 5 ستاره تاپ کیش در حد هتل‌های 4 ستاره دبی هستند چراکه هتل‌های 5 ستاره دبی حقیقتا خدمات یک هتل 5 ستاره را ارائه می‌دهند این درحالی است که چنین امکاناتی در هتل‌های کیش ارائه نمی‌شود. هتل‌های 40 ساله خوزستان در رقابت نا برابر با هتل‌های دبی در این میان نمی‌توان از مراکز اقامتی که در استان‌های ساحلی خلیج فارس فعالیت می‌کنند غافل شد. خوزستان بیش از 300 کیلومتر مرز سواحل خلیج فارس دارد که تا هندی‌جان و خرمشهر می‌رسد. ولی از آنجایی که برنامه ‌ریز‌ی‌های لازم برای بهره‌برداری از این جاذبه طبیعی در حوزه گردشگری انجام نشده، درواقع ساحل خلیج فارس تنها برای حمل‌و نقل‌های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. "عبدالحمید حرمتی" رییس اتحادیه هتلداران خوزستان در گفت وگو با CHN، با تاکید بر آنکه علاوه بر مسائل و مشکلاتی که در بخش هتل‌داری منطقه مطرح است شاید بتوان از نبود جاذبه‌های گردشگری به عنوان مهم‌ترین ضعفی که در بخش گردشگری وجود دارد نام برد تاکید کرد: «هتل به تنهایی نمی‌تواند جذب‌کننده مسافر باشد و توجه به سایر بخش‌های وابسته به گردشگری برای توسعه و رونق مراکز اقامتی ضروری است.» به اعتقاد وی احداث مراکز اقامتی یا هتل در یک منطقه منوط به حضور گردشگران است چراکه سرمایه‌گذار در مکانی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد که بداند منافع او تامین خواهد شد. در این میان سرمایه‌گذاری نکردن در خوزستان به این معنا نیست که سرمایه‌گذار برای این امر وجود ندارد بلکه به دلیل کم‌بود مسافر و نبود توجیه برای سرمایه‌گذاری است. به گزارش CHN، دربخش اقامتی با دو نوع مسافر روبه رو هستیم. مسافرانی که به صورت فصلی و کوتاه‌مدت در هتل‌ها اقامت می‌کنند و مسافرانی که اقامت بلند مدت دارند. از آنجایی که برنامه‌ریزی برای گردش مسافر و درصد اقامت آنها در هتل‌ها نداریم، در خوزستان با مسافران فصلی و کوتاه ‌مدت روبه رو هستیم این درحالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی برای آنکه بتوانند به توزیع مناسبی از گردشگران در مناطق مختلف خود داشته باشند، سیاست برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف فصلی را در پیش گرفته‌اند. در حال حاضر در خوزستان 59 مرکز اقامتی فعالیت می‌کنند که در میان آنها 37 هتل با درجات یک تا 4 ستاره به چشم می‌خورد. در این میان به گفته حرمتی نمی‌توان خدمات، امکانات و استانداردهای هتل‌های 4 ستاره خوزستان را با هتل‌های امارات و دبی مقایسه کرد چراکه بیش از 40 سال از عمر هتل‌های 4 ستاره خوزستان می‌گذرد و نیاز به بازسازی دارند. از دیگر سو بیش از 5 سال از آخرین درجه بندی هتل‌های این استان می‌گذرد و در واقع می‌توان گفت سال‌هاست هتل‌های این منطقه با استانداردسازی بیگانه هستند. رییس اتحادیه هتلداران خوزستان با اشاره به آنکه رفع مشکلات و مسائل حوزه گردشگری و ایجاد تسهیلات برای توسعه آن از جمله رسالت‌ها و اهداف اصلی شکل‌گیری سازمان میراث و گردشگری است گفت: «این سازمان می‌تواند با اعمال سیاست‌های لازم درخصوص دریافت تسهیلات،‌ مصوبات لازم را در مجلس به نتیجه برساند. در واقع می‌توان گفت، یکی از ضعف‌های هتل‌داری، منابع مالی و ارائه تسهیلات بلند مدت است چراکه تسهیلات فعلی پاسخگوی نیاز هتل‌ها برای ساخت یا بازسازی نیست. این روزها ارائه وام‌هایی برای بازسازی منازل مسکونی مد شده،‌ چرا چنین امکاناتی را در اختیار هتل‌ها قرار نمی‌دهند؟ » به گفته حرمتی، درحال حاضر بیش از 85 درصد هتل‌های خوزستان به بازسازی نیاز دارند و 60 درصد مراکز اقامتی این منطقه بیش از 40 سال عمر کرده‌اند ولی از آنجایی که تسهیلات لازم برای بازسازی و تعویض وسایل مصرفی خود همانند مبلمان و ظروف پذیرایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را ندارند همچنان از همان وسائل استفاده می‌کنند اینگونه است که خدمات با کیفیت پایین به مسافر ارائه می‌شود. وی با اشاره به آنکه درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری و هتل‌سازی در خوزستان وجود دارد و تاکنون مجوزهای اولیه متعددی در این خصوص صادر شده خاطر نشان کرد: «با این وجود تاکنون اتفاق خاصی که گویای عملیاتی شدن این امور باشد نیافتاده است.» رییس اتحادیه هتلداران خوزستان با اشاره به آنکه حدود 60 درصد پرسنل هتل آموزش دیده هستند گفت: «بر اساس امکانات موجود آموزش‌هایی به این افراد داده شده‌است. بیشتر این افراد کلاس‌های یک‌هفته‌ای یا چند روزه‌ای را گذرانده‌اند که از سوی سازمان میراث فرهنگی یا اتحادیه هتل‌داران برگذار شده‌است ولی نمی‌توان گفت آموزش آکادمیک یا دوره بلند مدت تخصصی دیده‌اند.» گزارش: معصومه دیودار

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: