امروز جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵09 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

رشد 300 درصدي صادرات صنايع‌دستي بدون سند چشم‌انداز

رشد 300 درصدي صادرات صنايع‌دستي بدون سند چشم‌انداز
597 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/01/21
: تاریخ
خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ گروه‌ ميراث‌فرهنگي ـ از آنجايي‌که صنايع‌دستي مثل هر صنعت ديگري براي برنامه‌ريزي و جذب بودجه‌هاي عمراني نياز به سند چشم‌انداز به‌عنوان استراتژي و دستورالعمل مشخص دارد؛ اما هنرـ صنعت ايران با بيش از 13 ميليون نفر ارتزاق کننده فاقد چنين برنامه‌اي است. با اين‌وجود رئيس سازمان‌ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي سال گذشته خبر رشد 300 درصدي صادرات صنايع‌دستي را در سال 91 اعلام کرد. به‌گزارش CHN، صنايع‌دستي ايران که هميشه فراتر از مرزها حرکت مي‌کرده درحال‌حاضر خيزش آن حتي به مرزهاي داخلي هم نمي‌رسد. هنوز صنايع‌دستي شهرهاي مختلف، شبکه‌اي براي ايجاد ارتباط و تبادل توليدات خود ندارند. بر اساس گفته کارشناسان، صادرات و بازار داخلي صنايع‌دستي حتي در برنامه پنجم، جايگاهي در برنامه‌هاي توسعه و عمراني ندارد. «منوچهر عبدلي»، رئيس اتحاديه صنايع‌دستي کشور در اين باره به CHN گفت: «صنايع‌دستي نياز به شاکله‌اي منظم و ساختاري انسجام يافته دارد اما در شرايطي که بازار داخلي در رکود به‌سر مي برد و اين صنعت براي زنده ماندن نياز به صادرات دارد، هنوز فاقد شبکه توزيع هستيم.» به‌گفته وي، زماني‌که حمايت دولتي وجود ندارد بايد ساختاري در قالب اتحاديه و تشکل فعال وجود داشته باشد تا با توليد و فراهم کردن مواد اوليه شبکه توزيع نيز راه‌اندازي شود. اين‌درحالي‌است که صنعت‌گران در شهرهاي مختلف هنوز هيچ راه ارتباطي براي عرضه توليدات خود ندارند. وي دراين‌باره گفت: «صنايع‌دستي اهواز به خراسان نمي‌رسد و توليدات بوشهر در اصفهان ديده نمي‌شود؛ اين درحالي است که بنيان‌هاي ديگري چون بسته‌بندي، بانک اطلاعاتي، حمل و نقل و تسهيلات لازم براي اين صنعت همچنان دچار مشکلات عديده‌اي است.» جاي خالي مطالعات بازاريابي در صادرات صنايع‌دستي زيرساخت‌هاي صنايع‌دستي هنوز فراهم نشده و بسته‌هاي حمايتي جوابگوي جامعه آماري توليد‌کنندگان اين حوزه‌ نيست. عبدلي معتقد است، جاري کردن خدمات نياز به زيربناي محکم و بودجه‌هاي عمراني دارد. با اينکه هرسال نمايشگاه‌هاي رايگان برگزار مي‌شود اما از يک ميليون صنعتگر حتي هزار نفر هم نمي‌توانند شرکت کنند. بسته‌هاي حمايتي بايد هدفمند، عام و جاري باشد. اين درحالي است که وضعيت صادرات هم فرق چنداني ندارد و وضع به همين منوال است. فردگرايي در صادرات رنگ بيشتري دارد نسبت به تشکل‌ها دارد. اين‌درحالي است که کارکرد و ساختار صادرات با ورود تشکل‌ها شکل جدي‌تري پيدا مي‌کند. وي با تاکيد براينکه صادرات صنايع‌دستي ايران فاقد مطالعات بازارهاي هدف است ادامه داد: «درحال‌حاضر صنايع‌دستي نه در داخل و نه در بازارهاي خارجي از جايگاه مناسبي برخوردار است چراکه در بحث صادرات جداي از ساختار، مطالعات بازار مي‌خواهد.» وي گفت: «حتي نمايشگاه‌هايي که در خارج از کشور برگزار مي‌شود فاقد شناسنامه است و هيچگاه تحقيقاتي در بازاريابي شرق دور، اروپا و کشورهاي مختلف انجام نشده است. هنوز هم هنرمندان آثار خود را که متشکل از منبت و معرق آيه‌هاي قرآني است به کشورهاي حوزه‌ خليج فارس مي‌فرستند درحالي‌که در آن کشورها استفاده از چنين آثاري اصلا مرسوم نيست.» شبکه‌هاي اطلاعاتي، توزيع، بازاريابي، برندسازي و مالکيت معنوي صنايع‌دستي همانند چرخ دنده‌هايي ضروري هستند و همگي باهم کار مي‌کنند. اما همانطور که از شواهد امر پيداست وضعيت هنرـ صنعت ايران همانند سمفنوني آشفته‌اي است که هر کسي ساز خودش را مي‌زند.

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: