امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵03 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

خانه‌هاي «خوشه‌سار بومي»،‌ اکوموزه‌هايي براي يادگيري مهارت‌هاي کهن

خانه‌هاي «خوشه‌سار بومي»،‌ اکوموزه‌هايي براي يادگيري مهارت‌هاي کهن
2318 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/01/20
: تاریخ
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ در دنياي امروز، هر کشوري سعي مي‌کند براي جذب گردشگر آنچه را در جاي ديگر وجود ندارد، عرضه کند و يا آن را به شکلي متفاوت ارائه دهد و اين چنين در گردشگر ايجاد انگيزه کند. در اين ميان، «بوم‌گردي» که طي آن گردشگر در يک اقامتگاه سنتي و با خانواده‌اي از جامعه محلي زندگي مي‌کند، با وجود تنوع جغرافيايي و قومي در ايران جايگاه خاصي مي‌يابد. در کنار خاص بودن بوم‌گردي در ايران، پايين بودن سطح ارائه خدمات و هتل‌هاي ايران نيز سبب مي‌شود، هتل‌هاي کشور نقشي در جذب گردشگر نداشته باشند و جايگاه شاخه بوم‌گردي نمايان‌تر شود. در حال حاضر در گوشه و کنار کشور،‌ خانه‌هايي با زحمت و تلاش صاحبان‌ شکل گرفته‌ که در آنها گردشگر ضمن اقامت، با فرهنگ،‌ روش و آداب و رسوم زندگي خاص آن منطقه آشنا شده و چند روزي نيز از زندگي پرهياهيوي شهري دور مي‌شود. اين خانه‌ها که هر يک جاذبه گردشگري محسوب مي‌شوند، در عين حال که داراي هويتي مستقل هستند در شبکه‌اي به نام «خوشه‌سار بومي» گرد هم آمده‌اند که نشان‌دهنده نگاه کلان آنها به گردشگري است. به گفته "کيارش اقتصادي" يکي از بانيان اين مجموعه، اين خانه‌هاي بومي نتيجه نسلي است که پس از تجربه زندگي آپارتمان‌نشيني بازگشته تا روش زندگي سنتي را احياء کرده و موقعيت آن را براي ديگران نيز مهيا سازد. اقتصادي معتقد است: «رکن موفقيت خوشه‌سار، خانواده است زيرا در خانواده حرمت‌ها حفظ شده، بيشترين بهداشت رعايت مي‌شود و به طور معمول داشته‌ها و سرمايه‌هاي مالي و فرهنگي در خانواده صرف مي‌شود. مانند يک شرکت فرش‌بافي که به‌وسيله پدر و پسران اداره شده و به نسل بعد منتقل مي‌شود. همچنين اگر نگران تهاجم فرهنگي بر اثر گردشگري باشيم، حفاظت در خانواده آسان‌تر صورت مي‌گيرد. به علاوه خانواده آداب مهمان‌نوازي را به خوبي مي‌داند.» خانه و خانواده در خوشه‌سار بومي حکم اکوموزه دارند اقتصادي مي‌گويد: «از نظر ديگر، خانواده کوچک‌ترين هسته يک اکوموزه را تشکيل مي‌دهد. وقتي خانواده تشکيل مي‌شود طيف‌هاي متفاوت سني را مي‌بينيم که نيازهاي خاص خود را دارند و توانايي خود را نمايش مي‌دهند. در مناسبت‌هاي خاص مانند نوروز، وظايف خود را انجام داده و مراتب را بيشتر رعايت مي‌کنند و يک اکوموزه کوچک را شکل مي‌دهد.» اقتصادي درباره خانواده‌اي که تصميم به اين کار مي‌گيرد، گفت: «در خوشه‌سار بومي آن خانواده‌اي که تصميم به اين کار مي‌گيرد، يک تحول عظيم را مي‌پذيرد. اين خانواده با زندگي در يک خانه قديمي، مهمانان و رفت و آمد زيادي را مي‌بيند، در نتيجه تمام مناسبت‌ها و عادات زندگي امروزه تغيير خواهد کرد. در پي آن، افراد خوشه‌سار به قدري درگير رتق و فتق امور هستند که فرصتي براي امور نمايشي باقي نمي‌ماند.» به اعتقاد اقتصادي بهترين توصيفي که از اقامت در خانه بومي مي‌توان ارائه داد، نمايشي است که تماشاچي يا مهمان خانه نيز يکي از بازيگران محسوب مي‌شود و به ايفاي نقش مي‌پردازد: «خوشه‌سار بومي را نمايش زنده سه بعدي در نظر مي‌گيريم. در حالي که در کامپيوتر تلاش مي‌کنند طعم و بو را به نمايش اضافه کنند، اين موضوع به شکل زنده در خانه بومي اتفاق مي‌افتد؛ وقتي خنکاي سرداب در يک روز گرم کويري تجربه مي‌شود. چه راه ديگري بهتر مي‌تواند اين حس را منتقل کند؟» وي افزود: «در شرايط فعلي، بيشتر پديده‌ها به شکل مجازي ساخته مي‌شود، کتاب نوشته مي‌شود، فيلم ساخته مي‌شود، همايش برپا شده و عکس نمايش مي‌دهند و به روش‌هاي مختلف از موضوعي سخن گفته مي‌شود اما وقتي وارد خوشه‌سار مي‌شود به طور واقعي تجربه مي‌کند.» اقتصادي در ادامه مي‌گويد: «شخص واقعا در گرما و سرما زندگي مي‌کند، آب از چشمه مي‌آورد، ظرف را با خاکستر مي‌شويد. اين تجربيات، حکم تبليغ را دارد و به ياد داشته باشيم که روح عمل کردن، زمينه گسترش را پديد مي‌آورد. هيچ مُبلغي بدون عمل کردن نمي‌تواند عملکرد پايداري را به‌وجود بياورد. هنگامي که کسي عمل مي‌کند، موجي که از آن ساطع مي‌شود ديگران را نيز متوجه مي‌کند که تنها نيستند.» اقتصادي روش معرفي خانه‌هاي شبکه خوشه‌سار بومي را تبليغ دهان به دهان مي‌داند: «چون عامل مهم اين است که فرد يا مهمان آمادگي داشته باشد. وقتي تبليغات گسترده انجام شود و فرد ناآگاه بيايد براي ميزبان و مهمان مشکل به‌جود مي‌آيد.» ورود مفاهيم «احياءخانه» و «آموزآباد» به خوشه‌سار بومي اقتصادي از ترويج شکل جديدي از گردشگري در خوشه‌سار بومي خبر داد: «غير از اقامتگاه‌ها که نام آن به هر حال براي مهمان انتظاري به‌وجود مي‌آورد که سرويسي مي‌خواهد و هزينه آن را مي‌پردازد. شکل ديگري به‌وجود آمده به نام «احياخانه» يا «سرآباد» که اگر چه از نظر عُرف به درجه اقامتگاهي نرسيده اما به دليل آن که فرد در احياي آن خانه مشارکت مي‌کند، با نفس مشارکت، مسئوليت‌پذيري يا هديه کردن چيزي که آن خانه نياز دارد اين دوره رشد را طي مي‌کند.» وي افزود: «شخص مي‌تواند تجربه کند که خانه خودش است و به جاي آن که منتظر باشد يک عده به او سرويس بدهند، مي‌تواند به آشپزخانه برود يا کرسي را احيا کند. در نهايت حس مي‌کند چند روزي در خانه خودم بوده است. اين تجربه او را برمي‌گرداند.» کيارش اقتصادي در پايان نيز به مفهوم «آموزآباد» در خوشه‌سار بومي اشاره کرد: «اگر بخواهيم احياي بومي کنيم و بافت‌هاي تاريخي را نجات دهيم، مهارت‌هاي افراد گم است و کم‌ هستند آنها که مي‌دانند. احياي کرسي و ساخت بادگير مهارت و آدابي دارد، اين که با موش چطور کنار بيايي، با سرما و گرما، سوز، باد و مسايل ديگر را بايد آموخت. ماجراي آموزآباد اين است که افراد مي‌روند و ابتدا انس مي‌گيرند و آهسته آهسته توانايي‌هاي زندگي در آن شرايط را مي‌آموزند.» در اين زمينه مي‌توان به گفته‌ يک مهمان جوان خانه نقلي استناد کرد: «در حالي که در خانه‌هاي خود بسياري از کارها را ممکن است انجام ندهيم ولي در اين خانه بر سر يخ حوض شکستن که کاري سخت محسوب مي‌شود، رقابت مي‌کنيم.» بنابراين خانه‌هاي سنتي مي‌توانند زمينه فراگيري مهارت‌هاي قديم را به‌وجود بياورند. اقتصادي يادآور شد: «با اين روش و از راه سينه به سينه مي‌توان مهارت‌هاي قديم را تجديد کرد. ما محققان بسياري داريم که نوشته‌اند ولي اگر کسي نباشد انجام دهد، سودي ندارد.»

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: