امروز چهار شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵07 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

طرح‌های ریلی و وعده‌های سر خرمن

طرح‌های ریلی و وعده‌های سر خرمن
2309 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/11/30
: تاریخ

راه‌‌آهن یکی از مهم‌ترین عوامل تحول در اقتصاد به شمار می‌رود و اقتصاددانان معتقدند که گسترش خطوط ریلی و استفاده از قطار به‌ لحاظ سرعت بالای لوکوموتیو و واگن‌های جدید و مصرف اندک انرژی می‌تواند بهترین نتیجه از نظر راندمان را در جابه‌جایی مسافر و کالا رقم بزند .
ایران نیز در این زمینه با جذب صاحبان حرفه و فن و مهندسان کشور پیشرفت داشته است اما به‌ نظر می‌رسد در برخی از بازه‌های زمانی دچار خمودگی و رکود شده و ساختار آن تحول لازم را به‌ خود ندیده است .

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طول خطوط اصلی راه‌آهن کشور 4567 کیلومتر بود و این میزان تا آخرین سال جنگ تحمیلی نیز آنچنان تغییری پیدا نکرد . پس از جنگ ، افزایش خطوط ریلی کشور به‌ جد در دستور کار قرار گرفت و کم‌کم طول آن افزایش پیدا کرد . طبق آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن کشور ارائه می‌دهند تا سال 1384 یعنی تا پیش از دولت‌های نهم و دهم طول خطوط اصلی راه‌آهن کشور به 8391 کیلومتر رسید و تا آخر سال 1388 نیز این رقم به 9482 افزایش پیدا کرد .
پس از این سال ، اگر چه طبق وعده‌ها و سخنان مسئولان دولت و وزارت راه و شهرسازی افزایش طول راه‌آهن و ظرفیت ناوگان حمل‌ و نقل ریلی به‌ عنوان یک‌ هدف اصلی مدنظر قرار گرفته اما خطوط اصلی و فرعی خاصی به بهره‌ برداری نرسیده و هم‌ اکنون بسیاری چشم انتظار فرا رسیدن موعد افتتاح خطوطی هستند که در قالب طرح مهر ماندگار قرار گرفته‌اند . در حال حاضر طول خطوط اصلی راه‌آهن کشور به حدود 9864 کیلومتر رسیده است .

در این میان وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در رابطه با توسعه خطوط ریلی کشور از ارقامی سخن به میان آورد که واکنش بسیاری از صاحب‌ نظران امر را در برداشت و به‌ نوعی باعث تعجب خیلی‌ها شد . علی نیکزاد اعلام کرد که تا پایان سال 91 هزار کیلومتر خط‌آهن افتتاح می‌شود . وی در تاریخ 18 دی‌ ماه امسال و در مراسم بهره‌برداری از هشت‌ پروژه ریلی راه‌آهن از تلاشی دیگر سخن گفت که رقم بسیار بالایی در زمینه توسعه خطوط ریلی کشور نسبت به گذشته به‌ حساب می‌آید . وی گفت : پیش از دولت نهم 11 هزار کیلومتر شبکه حمل‌ و نقل ریلی در دست اجرا بود که این میزان خوشبختانه امروز به 13 هزار کیلومتر رسیده است . وی در ادامه اظهار داشت : در برنامه پنجم توسعه سالانه هزار کیلومتر راه‌آهن برای بخش حمل‌ و نقل ریلی کشور در نظر گرفته شده است . آنچه به‌ عنوان هدف اصلی در این برنامه نیز عنوان می‌شود رساندن شبکه ریلی به تمامی استان‌ها از یک‌ سو و اتصال کشورهای ترکمنستان ، قزاقستان ، روسیه ، چین ، پاکستان ، افغانستان و جمهوری آذربایجان به خطوط ریلی کشور از سوی دیگر است .

رقم 13 هزار کیلومتری یا به‌ عبارت دقیق‌تر 13850 کیلومتری راه‌آهن در حال ساخت که نیکزاد اعلام کرده است تا حدودی میزان مطلوب کشور از نظر خطوط ریلی است ؛ به‌ عبارتی خطوط راه‌آهن کشور در حالت ایده‌آل باید به 25 هزار کیلومتر برسد . مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چندی پیش درباره طرح‌های مهر ماندگار شرکت راه‌آهن گفت : امسال با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده است ، 420 کیلومتر خط ریلی در قالب طرح‌های مهر ماندگار به بهره‌ برداری می‌رسد . طبق نقشه ارائه‌ شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور راه‌آهن دو خطه تبریز - میانه ، قزوین - لوشان ، قم - اصفهان و راه‌آهن یک‌ خطه مراغه - ارومیه ، میانه - اردبیل ، قزوین - رشت - بندرانزلی و رشت - آستارا ، تهران - همدان ، همدان - سنندج ، همدان - ملایر ، ملایر - کرمانشاه ، یزد - اقلید ، مرودشت - اهرم ، اهرم - کنگان ، اهرم - بندر بوشهر ، زاهدان - ایرانشهر - چابهار و گرگان - اینچه‌ برون به‌ عنوان مهم‌ترین خطوط ریلی در حال احداث به‌ شمار می‌روند . تیر‌ ماه 92 و روزهای پایانی عمر دولت دهم ، زمان سررسید وعده‌های طرح‌های مهر ماندگار به‌ حساب می‌آید که طرح‌های ریلی مهمی در این طرح‌ها گنجانده شده است .

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: