امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵03 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

گردشگری ؛ صنعت مظلوم کشور

گردشگری ؛ صنعت مظلوم کشور
2165 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/11/25
: تاریخ

در اوایل دهه 80 و روزگاری که تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور خیلی بیشتر از الان بود ، در بازار تهران یک گروه از گردشگران آلمانی را دیدم . نتیجه همراه‌ شدن یکساعته و گپ‌ و‌ گفت با آنان مواجه‌ شدن با این پرسش بود که چرا ایران از ظرفیت‌های گردشگری خود برای جذب گردشگران بیشتر و افزایش درآمدهایش استفاده نمی‌کند ؟ راستش را بخواهید ، گردشگری را باید صنعت مظلوم کشورمان خواند . شواهد نیز نشان می‌دهد که در میان مدیران سازمان متولی گردشگری و میراث فرهنگی کشور اراده جدی برای جذب گردشگر خارجی وجود ندارد . این مشکل زمانی بیشتر رخ می‌نماید که به یاد بیاوریم در شرایط کنونی اقتصاد کشور و انواع تحریم‌های غرب ، تنها صنعتی که می‌تواند بدون تحمیل هزینه‌های بالا برای کشور ارز آوری داشته باشد همین صنعت گردشگری است . طبق آمارهای موجود که از سوی سازمان جهانی گردشگری ارائه شده است ، در سال 2006 تعداد 835 میلیون جهانگرد در سراسر جهان سفر کرده‌اند . این تعداد مسافر موجب گردش مالی 800 میلیون دلاری در سراسر جهان شده‌اند . با وجود این سهم ایران از این تعداد مسافر و گردش مالی ، کمتر از یک‌ دهم درصد بوده است . در سال 2010 نیز تعداد گردشگران جهان از مرز 940 میلیون نفر گذشت که آمار درآمدهای ناشی از سفر این تعداد گردشگر قابل‌ توجه است . اما گزارش‌های ارائه‌ شده برای سال 2011 نیز نشان می‌دهد که رتبه ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری از میان 139 کشور جهان ، رتبه 114 بوده است . طبق همین رده‌بندی ، رتبه عربستان 62 عنوان شده است ، در حالی‌ که نام ایران یک رتبه بالاتر از لیبی و پس از الجزایر دیده می‌شود . همچنین نام کشورهای ترکیه ، گرجستان ، آذربایجان ، ارمنستان و تاجیکستان ، به‌ ترتیب در رده‌های 50 ، 73 ، 83 ، 90 و 118 آمده است . اما بد نیست این نکته را نیز بدانید که درآمد چهار مقصد اصلی گردشگری در جهان یعنی فرانسه ، آمریکا ، چین و اسپانیا در سال 2010 به‌ ترتیب بالاتر از 78 ، 60 ، 55 و 53 میلیارد دلار برآورد شده است . این آمار و ارقام هر‌ ساله در حالی ارائه می‌شود که براساس ارزیابی سازمان جهانی گردشگری ، ایران در شمار 10 کشور برتر جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری قرار دارد . در کنار این موضوع بسیاری از استادان دانشگاه‌ها ، فعالان صنعت گردشگری و دیگر کارشناسان اعتقاد دارند که صنعت گردشگری قابلیت بالایی برای درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی در کشور دارد . هم‌ اکنون بازار گردشگری جهان با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که از‌ سوی کشورهای مختلف صورت گرفته است ، آینده روشنی پیش‌رو دارد ؛ چه ، در سال‌های اخیر کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه و امارات متحده‌ عربی نیز گام‌های بزرگی برای توسعه صنعت گردشگری برداشته‌اند که البته نتیجه حاصل نیز برای آنها بسیار امیدوار‌کننده بوده است . این در حالی است که نمی‌توان چنین اقداماتی را برای کشورمان متصور بود . در چنین شرایطی راهکارهایی که می‌توان برای توسعه گردشگری ارائه داد عبارتند از : اقدام جدی و عملی برای تبلیغ گردشگری ایران در رسانه‌های معتبر خارجی ، زمینه‌سازی جدی برای حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های گردشگری معتبر جهان مانند نمایشگاه برلین ( فرصت یادشده در سال‌های اخیر به‌ دلیل بدهی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی به این نمایشگاه از‌ دست رفت ) ، اعتماد به بخش خصوصی و ایجاد امکانات مناسب برای جذب گردشگر خارجی از جمله تسهیل در روند صدور روادید . به‌ نظر می‌رسد می‌توان با انجام اقدامات یاد شده در گام اول برای جذب گردشگر خارجی موفق بود . باید به این مهم توجه کرد که در شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ، تنها با معرفی و توسعه رشته گردشگری می‌توان به بهترین شکل هم درآمدزایی کرد و ارز‌آوری داشت و هم تصویر ایران را در جامعه جهانی بهبود بخشید .

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: