امروز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵11 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

چه چیزی ما را متمایز می سازد؟

چه چیزی ما را متمایز می سازد؟
519 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1392/04/08
: تاریخ

نوشتن رسالت، فرآیند خیلی مشخص و منظمی ندارد. گاهی نوشتن رسالت سازمان/ گروه از یک فرد یا تیم کوچک شروع می‌شود و به مرور با نظر اعضا جدید اصلاح می‌گردد؛ گاهی هم اعضا تشکیل دهنده‌ یک سازمان/ گروه، با صحبت و هم‌فکری زیاد، از همان ابتدا رسالت مشخصی را تبیین می‌نمایند. در تعیین فعالیت اصلی سازمان، توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد گروه مهم‌ترین عامل موفقیت و پیشرفت خواهد بود.
اگر در مرحله تعیین رسالت سازمان/ گروه و نوشتن بیانیه رسالت و یا بازبینی آن باشیم، توجه به نکات زیر می‌تواند بسیار موثر باشد:
• به دنبال کشف مزیت منحصربه‌فرد خود باشیم. مثلا اگر به فقرزدایی علاقه ‌داریم و در میبد زندگی می‌کنیم، می‌توانیم بین دو ایده اشتغال‌زایی برای زنان میبد -از طریق آموزش صنایع‌دستی- و یا تکرار ایده‌ محمد یونس و تلاش برای اعطا وام‌های خرد یکی را انتخاب کنیم. بهتر است خلاقانه به این موضوع فکرکنیم که چطور اطلاعات، ارتباطات و داشته‌های ما می‌تواند یک مزیت منحصربه‌فرد برایمان درست‌ کند تا این که به دنبال کپی برداری کامل از سازمان‌های موفق باشیم.
• سعی کنیم در شناسایی رسالت/ ماموریت سازمان به صورت گروهی عمل کرده و نظر همه افراد گروه را دخیل نماییم.
• به این سوال فکر کنیم که درجنبه‌های مختلف قرار است چه کاره باشیم و چه کاره نباشیم. بهتر است از یک الگوی مناسب (مثل مدل کالینز و پوراس) استفاده کنیم تا همه‌ جنبه‌ها را در نظر بگیریم. برای این کار، تمام ایده‌های ممکن را به دقت بررسی کرده و با حوصله به دنبال بهترین جواب بگردیم:
• در زمینه‌ مخاطب و مشتری
• در زمینه‌ محصول و یا خدمات
• در زمینه‌ جغرافیا و محل حضور
• در زمینه‌ داوطلبان

• با متخصصین مشورت کرده و از بازخورد آنها استفاده کنیم. در ضمن، تلاش کنیم تا جای ممکن با همه‌ دست‌اندرکاران و ذینفعان مشورتی داشته باشیم؛ برای مثال، فرد یا افرادی از خیرین و سرمایه‌گذاران، تعدادی از مخاطبین و مشتریان، چند تن از داوطلبین و اعضای سازمان و هر کس که در آینده قرار است با رسالت ما آشنا شود.
• اگر در حال بازبینی رسالت سازمان هستیم، وقت مناسبی را برای اطلاع‌رسانی و تصویب آن توسط اعضا سازمان اختصاص دهیم که در ادامه با مشکل مواجه نشویم.

رسالت در سازمان های داوطلبانه و مردم نهاد
رسالت یا ماموریت، نقش بسیار مهمی در سازمان‌های داوطلبانه و مردم‌نهاد دارد؛ دغدغه مشترک اعضا نقش مهمی در هدایت فعالیت‌های سازمان‌های اینگونه دارد و رسالت/ماموریت، بیان دغدغه‌ کل گروه است. رسالت سازمان، تعریفی است که گروه از خودشان دارند و این تعریف به جذب اعضای جدید و ایجاد تعهد و شور و شوق در بین اعضا کمک بسیاری می‌کند.
در این سازمان‌ها، لازم است مطمئن شویم که همه اعضا به خوبی از رسالت گروه آگاه هستند و ماموریت جمعی را در راستای دغدغه شخصی خود می‌پندارند. در بسیاری موارد، زمان زیادی از فرآیند پیوستن شخص تازه‌وارد به گروه، صرف اطلاع‌رسانی در خصوص رسالت/ماموریت سازمان و تناسب آن با دغدغه‌های شخصی او می‌شود.
اگرچه رسالت نقشی بسیار کلیدی دارد، بهتر است نسبت به آن انعطاف‌ داشته باشیم چرا که ممکن است ناچار شویم در خدمت/محصول و یا مشتریان/مخاطبین خود تجدید نظر کنیم. همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، اگر نیاز به تجدید نظر در رسالت به وجود آمد، بهتر است نظر همه اعضا سازمان را جویا شویم.

جمع بندی و الگویی برای نوشتن رسالت
در این مقاله خواندیم که رسالت یا ماموریت، جواب این سوال است که "سازمان/ گروه ما چه کار مشخصی و برای چه افرادی انجام می‌دهد؟" برای نوشتن رسالت، یک الگوی چهاربخشی معرفی شد و تاکید شد که در انتخاب رسالت سازمان، بهتر است به مزیت منحصربه فرد خود توجه نماییم، تا می‌توانیم مشورت کنیم و با حوصله تمام ایده‌ها را بررسی کنیم. در پایان عنوان شد که چرا اطلاع‌رسانی در خصوص رسالت، در سازمان‌های داوطلبانه و مردم‌نهاد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: