امروز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵11 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

پای صحبتهای آقای رفیعی شاد، عضو جوان انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری

پای صحبتهای آقای رفیعی شاد، عضو جوان انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری
2830 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/12/16
: تاریخ

هماهنگ نبودن تعداد پروازهای سازمان هواپیمایی با نیاز بازار، یکی از مشکلات روز آژانس های مادر است
این بار به سراغ یکی از فعالان گردشگری کشور رفتم. "امیر پویان رفیعی شاد" عضو هیات مدیره  و خزانه دار انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران، عضو شورای حل اختلاف مالیاتی استان تهران، رئیس هیات مدیره شرکت پشتیبانی تعاونی انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران، مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای و مطبوعاتی در عرصه گردشگری و مدیر عامل آژانس اریکه ایرانیان. این مدیر جوان متولد 1360 است و از سالهای اول دبیرستان در کنار پدر و برادران خود به  کار در عرصه گردشگری پرداخته است، در رشته هتلداری تحصیل کرده و کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته "بازرگانی توریسم "دریافت کرده است. او تمام دوره های مربوط به صنعت گردشگری را گذرانده است و از آنجا که در عرصه های بسیاری فعال است من نیز از عرصه های بسیاری پرسیدم.

-    امیر پویان رفیعی شاد" مدیرعامل شرکت خدمات گردشگری "اریکه ایرنیان" در گفت و گو با خبرنگار سفربانک،
هماهنگ نبودن تعداد پروازهای سازمان هواپیمایی با نیاز بازار را یکی از مسایل مطرح در عرصه سفرهای داخلی عنوان و اضافه کرد: رویکرد سازمان هواپیمایی و دفاتر مسافرتی  مادر که  چارتر کنده پرواز هستند بر افزایش پرواز است در حالیکه باید در عرضه پرواز به میزان تقاضا و کشش بازار نظر داشت.
وی که مدیرعامل آژانسی با پروازهای  چارتر درمسیرهای کیش، مشهد، اهواز و گاه بوشهر و اصفهان است، در ادامه با بیان این مثال که  روزانه شاید 10 مورد پرواز تهران کیش داریم در حالیکه نیاز بازار4 پرواز است، گفت: این عدم هماهنگی عرضه و تقاضا موجب می شود که  آژانس های چارتر کننده گاه ناگزیر می شوند که بلیط خود را بیش از 50 درصد زیر نرخ بفروشند و متضرر شوند، از سوی دیگر در ایامی که تعداد مسافرتها زیاد می شود برای جبران این ضرر، گران تر از نرخ می فروشند و این نوسان نرخ زیبنده کار نیست. وی افزود: شایسته است که سازمان هواپیمایی بر اساس کشش بازار مجوز پرواز صادر کند.

-    اقبال مردم از خرید اینترنتی سفر، نشان می دهد که مردم تغییرات زندگی ناشی از رشد تکنولوژی را به خوبی پذیرفته اند،
رفیعی شاد، با اشاره به ورود آژانس اریکه ایرانیان درحیطه رزواسیون آن لاین گفت: با تردید وارد این کار شدیم و گمان نمی کردیم که به این زودی شاهد اقبال مردم از سیستم خرید اینترنتی باشیم اما مشاهده کردیم که مردم تغییرات ناشی از رشد تکنولوژی در زندگی را به خوبی پذیرفته اند و این رویکرد را می پسندند.

-    عدم ثبات مدیریتی در سطح کلان،مهم ترین مسئله رشد گردشگری کشور است
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رشد گردشگری نیاز به اقدامات زیر ساختی دارد گفت: این در حالی است که می توان گفت در سالهای اخیر میانگین عمر مدیریت کلان و میانی، در سازمان گردشگری، یک و نیم سال بوده است و این زمان کوتاهتر از از آن است که بتوان یک اقدام زیرساختی را به سرانجام رساند.

-    پایین بودن روحیه سفر در ایرانی ها یکی از موانع رشد گردشگری داخلی است
وی همچنین با بیان اینکه بی انصافی است اگر تمام مشکلات عرصه سفرهای داخلی را متوجه مسوولین بدانیم، در این بین به روحیه سفر درایرانی ها اشاره کرد و گفت: ایرانی ها افراد درونگرایی هستند و از آنجا که درونگرایان کمتر دست به کسب تجربه جدید می زنند، لذا چندان به دنبال تجربه مسیرهای جدید گردشگری نیستند و ترجیح می دهند مقاصد شناخته شده ای را که قبلا بارها تجربه کرده اند برای سفر انتخاب کنند و این، کار کردن بر معرفی مقاصد جدید گردشگری داخلی را برای ما سخت می کند و یکی از موانع رشد این حیطه است.
این مدیر جوان، همچنین در خصوص پایین بودن روحیه سفر در ایرانی ها گفت: با وجودی که در قرآن به سفر و مشاهده و مداقه در طبیعت تاکید شده است اما برخلاف بسیاری از خارجی ها که به سفر به عنوان یکی از ملزومات زندگی و منبع برای تجدید انرژی و تغذیه روح و روان می نگرند، ایرانی ها چندان روحیه سفر ندارند به طوریکه هنگامی که برنامه طرح سفرکارت ملی آغاز شد شاهد افراد بسیاری بودیم که به آژانس ها مراجعه می کردند و خواهان این بودند که در قبال تسلیم کارت (به فرض200 تومانی  ) خود به آژانس،150 تومان وجه نقد دریافت کنند و سفری در کار نباشد.

-    برخی از فعالیتهای انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران
عضو هیات مدیره  و خزانه دار انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران، با تشکر از اعضای قبلی و با بیان اینکه امسال سومین دور از هیات مدیره این انجمن شکل گرفت، در خصوص این انجمن گفت: تنها مرجعی است که رسیدگی به شکایات بین دفاتر را بر عهده دارد و گاه از سوی خود سازمان میراث فرهنگی، شکایت مسافر از آژانس ها به انجمن تفویض اختیار می شود.
رفیعی شاد، ادامه داد: همچنین توانستیم در شورای حل اختلافات مالیاتی استان تهران، نماینده داشته باشیم که بنده توفیق خدمت گزاری در این خصوص را دارم و آنجا به عنوان نماینده صنف گردشگری، مشکلات مالیاتی صنف را بررسی می کنیم و تمام مساعی ما در جهت بهبود وضعیت دفاتر مسافرتی است و در این جلسات بیشتر سعی ما بر آن است که بتوانیم از حقوق صنفی دفاع کنیم و حتی در جهت پیشبرد آن نیز گام برداریم.
عضو اصلی شورای حل اختلاف مالیاتی استان تهران، در ادامه با بیان اینکه نماینده صنف گردشگری، یک رای از سه رای شورای حل اختلاف مالیاتی را داراست، گفت: این مورد می تواند اتفاق مثبتی در جهت کم کردن هزینه های سربار دفاتر مسافرتی باشد.
 وی همچنین با بیان اینکه رسیدگی به شکایات پرسنل از کارفرما در حوزه دفاتر مسافرتی، در دفتر خود انجمن برگزار می شود، افزود: آن جو خاصی که در بخش دولتی هست در بخش خصوصی قطعا نیست و می بینیم که این مسایل به راحتی در حال حل و فصل شدن هستند که نه حقوقی از پرسنل ضایع شود و نه از مدیران دفاتر که خود در شرایط اقتصادی فعلی تحت فشار هستند.

-    تعطیلی بسیاری از دفاتر مسافرتی در یک ماهه اخیر، می تواند پیامد شروع طوفانی در صنعت گردشگری باشد
رئیس هیات مدیره شرکت پشتیبانی تعاونی انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران، با بیان اینکه متاسفانه در یک ماهه اخیر بسیاری از دفاتر مسافرتی به جهت عدم انتفاع اقتصادی و شرایط حاد اقتصادی، تقاضای تعطیلی یا مرخصی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارایه داده اند، گفت: این امر می تواند معضل یا پیامد شروع طوفانی در صنعت گردشگری باشد.
وی حمایت ناکافی مسئولین یا مدیران ارشد در حوزه کلان مدیرتی کشور، نسبت به گردشگری را موجب شکل گرفتن این موقعیت عنوان کرد و در این خصوص توضیح داد: یکی از این عدم حمایتها، حذف ارز مسافرتی بود که پیامد منفی در حیطه تورهای خروجی را به همراه داشت. همچنین در زمینه گشت های داخلی، افزایش یکباره 60 و70 درصدی نرخ بلیط و بالابردن هزینه های سفر، موجب افت شدید کار شد، به طوری که آمارها نشان میدهد امسال حتی شاید یک دهم حجم کاری سال گذشته را نداشته ایم.
مدیرعامل آژانس اریکه ایرانیان، همچنین در ارتباط با تورهای ورودی گفت: تبلیغات منفی ای که توسط رسانه های غربی انجام می شود توانسته به عنوان عامل بازدارنده عمل کند، چنانچه بیمه های اروپایی یا غربی امنیت سفر به ایران را پوشش نمی دهند. شاید گفته شود کنترل این مسئله در اختیار ما نیست اما تبلیغات مثبت سازمانهای ذی ربط و رایزن های فرهنگی ما در سفارت های کشورهای مختلف و نیز خود سازمان میراث فرهنگی می تواند در جهت خنثی سازی این عوامل سوء موثر باشد.

-      به روز رسانی، نیاز امروز آموزش گردشگری است
این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه از اواخر سال 88 مجوز تدریس دانشگاهی داشته است، گفت: در این سالها  آیتم های  درسی به روز رسانی نشده و تکراری است. وی با بیان اینکه در عرصه آموزش گردشگری، بسیار خوب وارد شدیم به طوریکه امروز حتی دکترای این رشته هم در کشور وجود دارد و حجم بسیاری از مردم در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاهی وارد شده اند، گفت: اما در زمینه به روز رسانی آموزش خوب عمل نکرده ایم .
این کارشناس ارشد بازرگانی توریسم در خصوص اهمیت به روز رفتار کردن در عرصه آموزش گردشگری گفت: امروز حتی شاهد هستیم که گاه مدیران فنی پرسابقه در دفاتر مسافرتی مشهور، توانایی کار با سیستم های جدید و اینترنتی مسافرتی را ندارند در حالیکه جامعه دفاتر مسافرتی برای حفظ پویایی خود، ناگزیر از روی آوردن به تکنولوژی روز است.

سخن پایانی
و در انتها جوابهای کوتاه آقای رفیعی به سوالهای کوتاه من:
یک جمله به  مردم: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
یک جمله به مسوولین: به داد صنعت مظلوم گردشگری برسید. این صنعت شاید از بیرون ویترین خوبی داشته باشد اما ازدرون مدیران در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خاصی هستند و نتوانستند از سرمایه اولیه ای که وارد کار کرده اند انتفاع اقتصادی داشته باشند.
سخنی با دانشجویان و افرادی که می خواهند وارد کار آژانس شوند: خیلی از دوستان تصورشان این است که با یکی دوسال کار در دفاتر مسافرتی می توانند دفتر مستقل بزنند اما رسیدن به این حد حداقل 5 سال زمان می برد.
سخنی از تجربه کار در صنعت گردشگری : 7 ،8 سال راهنمای تور بودم و برخورد با مردم از سطوح مختلف و سن های مختلف یک دانشگاه اجتماعی بود.
بهترین خاطره از 16 سال کار در صنعت گردشگری: بهترین خاطره من این است که بسیاری از مدیران دفاتر قوی از پرسنل دفاتر ما بودند. با وجودی که هم اکنون رقیب ما محسوب می شوند اما این حس و خاطره خوب، یادگاری است که برای ما از کار در این عرصه می ماند.
آژانس موفق:  آژانسی که انتفاع اقتصادی را با رضایت مشتری و حفظ وجاهت صنفی، توام داشته باشد.

خبرنگار سفربانک: معصومه غنیان

گالری

آزانس اریکه ایرانیان

نظرات بینندگان

واقعا عالی بود در بین مصاحبه های درج شده صحبتهای آقای رفیعی شاد هم از نظر علمی و هم از نظر حرفه ای قابل ستایش است
با تشکر از مسئولین سفر بانک

توسط: شیما (1391/12/19)

دوستان این آژانس اریکه سلطانه به خاطر مدیریت عالی برادران رفیعی

توسط: داریوش جشنوند (1391/12/22)

من فارع التحصیل رشته جهانگردی هستم بهترین استاد دانشگاه در دروس تخصصی استاد رفیعی شاد بودن البته این نظر کل بچه های کلاس بود .براشون همچون گذشته آرزوی موفقیت می کنم

توسط: ندا رضایی (1391/12/26)

هرجا سخن از یک نمونه بارز فعال در حوضه ی گردشگری است نام امیر پویان رفیعی شاد می درخشد. من نیز از شاگردان استاد هستم و با جرات میتوان اعتراف کنم که ایشان تنها بار علمی را برخلاف دیگر دوستان از دانسته های کسبی و مهارتی و تجربی خود ارائه دادند.ارزوی موفقیت تنها ارزو ی من برای شماست....

توسط: مهدیه فرجی (1394/04/11)

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: