امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵10 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

گفت و گو با مدیر عامل 24 ساله، جهانگردان غرب، یک آژانس مرجع

گفت و گو با مدیر عامل 24 ساله، جهانگردان غرب، یک آژانس مرجع
4929 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/12/13
: تاریخ

-     کمبود یک مدیریت فراگیر، مهم ترین مسئله صنف آژانس های هواپیمایی و جهانگردی است
آقای سینا سپهری یکی از جوان ترین مدیرعامل ها در بین مدیران آژانس های مرجع است. او متولد فروردین 1367 است و تنها 24 سال دارد. به سراغ  او در آژانس جهانگردان غرب واقع در خیابان اسکندری جنوبی رفتم. میز یا اتاق متمایز و ویژه ای نداشت و قابل تمایز از دیگر کارکنان نیز نبود؛ میان آنها دیده می شد و کار می کرد.
 به نظر می رسید مدیر عامل، جوان تر از سایر کارکنان باشد اما تمامی کارکنان جوان بودند و در محیطی سالم و صمیمی، فعالانه مشغول کارشان بودند، مشاهده این فضا، موجب برانگیخته شدن تحسین بیننده نسبت به جوانان امروز می شد.
کنجکاوی من برای آگاه شدن از اینکه چطور فرد به این جوانی مدیرعامل یک آژانس مرجع و شناخته شده است؛ طولی نینجامید و متوجه شدم که  آقای سپهری از ترم دوم دانشگاه شروع به کار در آژانس پدرش کرده است و پس از 2 سال، به دنبال کسب تجربه و شکل دادن رابطه های خوب و موثر کاری، اقدام به مدیریت آژانس مستقلی کرده است. او در این خصوص گفت: " کار را از قسمت فروش تور شروع کردم، تمام مسیرها را کار می کردم: چین، مالزی و دوبی؛ فروش نسبتا بالایی نیز داشتم که ناشی از داشتن اطلاعات آژانس های مستقیم و بهترین قیمت های آنها بود. با گذشت زمان، کارگزاران بسیار خوبی در کشورهای دیگر پیدا کردم و پس از دو سال به این نتیجه رسیدم که تجربه کافی برای مدیریت مستقل یک آژانس را دارا هستم."
 آژانس پدر یک آژانس شناور بود، اما سینا در آژانس خود، پس از 3 ماه شناور کار کردن، وارد کار در سطح چارتری می شود. او با ریسک بالایی شروع به کار کرده بود اما  با پشتکار زیاد و فعال بودن در حیطه کسب اطلاعات و ریزه کاری های کار، تشخیص معادلات بازار و عکس العمل های مناسب و به موقع، توانسته است مدیر آژانسی شود که در این شرایط که تعداد مسافران به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است اما از پرواژهای آژانس او کاسته نشده است و بلکه توانسته همچنان شور و تکاپوی پیشین را در میان فروشنده ها و مسافران خود حفظ کند. کار این آژانس متمرکز بر مسیرهای ترکیه و دوبی است و در این عرصه موفقیتهای بسیاری به دست آورده است چنانچه یکی از 4 آژانسی است که مسیر استامبول را چارتر می کنند. او یک و نیم سال است که مدرک کارشناسی در رشته نرم افزارکامپیوتر را اخذ نموده و4 سال است که به مدیریت آژانس جهانگردان غرب مشغول است. دراین سالها توانسته است دفتر 50 متری خود را به دفتری 100 متری تبدیل کرده و به تعداد کارمندان خود نیز بیفزاید. 70 درصد فروش این آژانس از طریق آژانس های همکار و 30 درصد آن حضوری می باشد.

-    یکی از مهم ترین نیازهای آژانس های مادر، مجمعی برای گردهمایی و هماهنگ شدن با یکدیگر است
"سینا سپهری" مدیر عامل آژانس هواپیمایی"جهانگردان غرب"، در گفت و گو با خبرنگار سفر بانک، مهم ترین مسئله آژانس های هواپیمایی و جهانگردی را کمبود یک مدیریت فراگیر و همه جانبه عنوان و اضافه کرد: این مدیریت واحد و فراگیر می تواند مجمعی باشد که قیمت گذاری زیر نظر آن انجام شود؛ مجمعی که آژانس های مادر، گردهم آمده و با یکدیگر هماهنگ شوند و پروازهایشان را با هم بفروشند.
وی در خصوص مورد اخیر مثال زد: این مجمع می تواند با تخمین زدن تعداد مسافران و هماهنگ کردن آژانس ها با یکدیگر موجب شود تا تعداد صندلی های هواپیمایی که توسط کل آژانس ها خریداری می شود با تعداد مسافران برابری کند چرا که در صورت نبود این هماهنگی، چه بسا جمع صندلی های خریداری شده بسیار بیشتر از تعداد مسافران باشد و در نهایت آژانس ها مجبور شوند که هزینه صندلی های خالی را ازجیب داده و متضرر شوند.
سپهری، همچنین گفت: وجود چنین مدیریتی می تواند مانع از آسان گیری در مجوز دادن برای تاسیس آژانس های مسافرتی و به دنبال آن مانع از ورود افرادی با پشتوانه و اطلاعات ناکافی به این حرفه می شود چراکه وجود آژانس هایی که تجربه و دانش لازم در این کار را ندارند، علاوه بر به دنبال آوردن ضرر و ناراحتی برای خود آنها، موجب کاهش رضایت مردمی و افزایش شکایت مسافرین و در نتیجه سخت تر اعتماد کردن مردم به کل آژانسها و کاسته شدن از وجهه صنف آژانس می شود.
وی با بیان اینکه در میان دوستان خود شاهد چندین مورد از این دست بوده است، گفت: بازار امروز همان  بازار چند سال گذشته نیست که هر فردی با هر سطح از اطلاعات بتواند به محض ورود، شروع به سودآوری کند.

-    تجربه، اطلاعات، روابط عمومی بالا و کارمندان خبره عوامل موفقیت یک مدیر آژانس هستند
 مدیر عامل آژانس جهانگردان غرب، در پاسخ به پرسشی در خصوص علل موفقیت خود، به جوان بودن و بنابراین فعالیت زیاد، دارا بودن اطلاعات کاری بسیار و ریزه کاری هایی که شاید بیشتر آژانس ها نمی دانند، آشنایی با کارگذاران در ترکیه و امکان اخذ قیمت های مناسب در این کشور، روابط عمومی بالا با کشورهای مقصد و به دنبال آن دریافت هتل و ویزا با قیمت های مناسب تر نسبت به دیگر آژانس ها، آشنایی با مدیرعاملان  خطوط هواپیمایی اطلس جت و ماهان و پاسخ سریع ایشان به درخواست های پرواز آژانس جهانگردان غرب، نداشتن پکیج ثابت و بلکه  به روز کردن پکیج ها و قیمت ها نسبت به بازار و نیز کنار آمدن با آژانسها و مسافرین اشاره و اضافه کرد: به طور خلاصه تجربه و روابط عمومی بالا و فرز بودن در تشخیص معادلات بازار و نشان دادن عکس العمل مناسب و به موقع در برابر مناسبات بازار و داشتن کارمندان خبره و با تجربه که با جان و دل کار انجام می دهند(نه آنکه تنها به پر کردن ساعات کاری خود بیندیشند) عوامل موفقیت یک آژانس است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خدمات شما نیزمناسب تر از آژانس های دیگر است، گفت: اتفاقا شاید ما در گروه گران فروش ها قرار می گیریم اما به نسبت کیفیت خدمات، هتل ها و پروازها، قیمتهای ما ایده آل بوده وتعادل پکیج را خوب حفظ می کنیم؛ به عنوان مثال پرواز های آژانس ما، ماهان و اطلس جت است که اولی گران ترین هواپیمایی کشور و دومی گران ترین پرواز در پروازهای ترک است.

-    فردی که اقدام به تاسیس آژانس می کند باید حداقل 80 درصد اطلاعات لازم برای این کار را کسب کرده باشد
این مدیر جوان، به افرادی که در فکر تاسیس آژانس هستند پیشنهاد کرد: هنگامی اقدام به این امر نمایند که 80 درصد اطلاعات لازم برای این کار را دارا باشند و نیز پیش از دست زدن به این کار، حداقل با 4 نفر از مدیران آژانس به منظور محک زدن خود برا ی این کار مشورت کنند و چنانچه نظر مثبتی از این افراد شنیدند اقدام به کار کنند.
وی اضافه کرد: برخی از کارمندان آژانس ها با این تفکر که اگر خود اقدام به تاسیس آژانس کنند می تواند سودی را که متوجه آژانس کارفرمای خود می کنند کاملا معطوف به خودشان نمایند، وارد این عرصه می شوند، غافل از آنکه آنها به کار مدیریتی از دریچه کارمندی نگریسته اند و نگاه کارمندی با نگاه مدیریتی دو مقوله متفاوت است و آژانس علاوه بر سود، هزینه هایی نیز دارد، هزینه های تبلیغات، مکان، حقوق کارمندان، بیمه، تلفن، برق وگاز و نیز مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرند این است که همچنین اطلاعاتی که در آژانس کارفرمای خود دارند مختص به همان آژانس است و در آژانس دیگری نمی توانند استفاده نمایند.

-    سخن پایانی
مهم ترین پیشنهادم به افرادی که می خواهند در این صنف وارد شوند این است که: کار، کار قشنگی است، در مورد خود من با اینکه استرس بسیار بالایی داشته و وقت بسیار زیادی از من می گیرد اما بسیار دوستش دارم اما به دوستانم می گویم که واقعا با مشورت و تفکر بالایی شروع کنند؛ تنها به یک سود نظر نداشته باشند بلکه نگاه یک ساله به کار داشته باشند و چنانچه با این اطلاعات شروع کنند هم ضرر ابتدایی کمتری خواهند داشت و هم با اشتیاق و شور بیشتری کار می کنند. پیشنهاد می کنم که هنگام شروع به کار از چند نفر مشورت و اطلاعات گرفته و خودشان را بسنجند، به تجربه خود نظر کنند سپس به یک نتیجه ای برسند و آنگاه آغاز کنند.

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: