امروز دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵05 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

آخرین خبرها ازجامعه تخصصی گردشگری الکترونیک

آخرین خبرها ازجامعه تخصصی گردشگری الکترونیک
2528 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/12/06
: تاریخ

-    آقای حسین زاده، دبیر جامعه: استفاده از صنعت آی تی، بهترین و آسان ترین راه برای شناساندن آژانس ها به مردم و افزایش فروش آنهاست
توریسم الکترونیکی بسیار گسترده بوده وشامل حیطه های بسیاری همچون سفر مجازی می شود، اما درحال حاضر جامعه گردشگری الکترونیک، تنها به سامان دهی  بستر الکترونیکی برای فروش مناسب و معقول پکیج های مسافرتی می پردازد که خود امری کلان وبسیار گسترده است.
امروز خوشبختانه فرهنگ استفاده از رایانه در جوان های ما بسیار بالاست و در خانواده ها بسیار نفوذ کرده است که می توانیم از این بستر برای معرفی خدمات مسافرتی و سفر به افراد جامعه استفاده کنیم.
 خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از جامعه گردشگری الکترونیک شده و بسیاری از آژانس ها و هتل ها خواسته اند وارد جامعه شوند و مشاوره بگیرند که  برای فروش مناسب چه کنند؟ مثلا بسیاری از اتاق هتل های ایشان خالی مانده است و حتی با پایین آوردن نرخ نیز فروش نمی رود و به دنبال بازاریابی موثر هستند و این در حالی است که رساندن اطلاعات به در خانه ها در ایران، هزینه سنگینی می خواهد که در توانشان نیست(همچون تبلیغات در جراید) و بهترین و آسان ترین راه همانا بحث استفاده از صنعت آی تی در گردشگری یا همان (e-tourism ) گردشگری الکترونیک است و جامعه در نظر دارد که واسطه بین شرکتهای "آی تی" قوی و مراکز خدمات گردشگری شود.

-    "علی حسین زاده"دبیرجامعه تخصصی گردشگری الکترونیک کشور در گفت و گو با خبرنگار سفربانک،
 ضمن بیان این مطالب گفت: یکی از اهداف جامعه  گردشگری الکترونیک، معرفی شرکتهای قوی فعال ومورد تایید این جامعه در حیطه های الکترونیکی وابسته به گردشگری، همچون طراحی سایت برای آژانس ها و هتلداران است. آشنا نبودن بسیاری از هتلداران و آژانس داران به دانش آی تی، زمینه سوء استفاده افراد سودجویی را فراهم کرده است که با عناوینی همچون طراحی سایت برای این موسسات، از آنها مبالغ هنگفتی دریافت می کنند در حالیکه کار مناسب و مطلوبی تحویل نمی دهند که این موجب سلب اعتماد این مدیران از تجهیز شدن به زیرساختهای آی تی شده است و جامعه در نظر دارد که واسطه شرکتهای آی تی قوی و مراکز خدمات گردشگری شود.
وی، زیرساختهای الکترونیک درعرضه و فروش خدمات آژانس ها را یکی از روش های تبلیغ موثر برای آژانس ها و فروش آنها دانست و گفت: تبلیغات آژانس ها در جراید به ویژه روزنامه همشهری، علی رغم هزینه ای که صرف آن می شود روشی غیر پاسخگو و کم اثر در تبلیغ آژانس ها است که موجب گران تر شدن خدمات آژانس ها نیز می شود چرا که هزینه این تبلیغات به قیمت خدمات افزوده می شود.

-    سر و سامان دادن به سایتهای فروش خدمات مسافرتی که موجودیت فیزیکی ندارند، یکی از برنامه های ما است
این مدیر جوان با بیان اینکه بسیاری از افراد با ساختن یک سایت، در خانه خود وبدون اینکه مجوزی از سازمانی داشته باشند اقدام به فروش خدمات مسافرتی می کنند، گفت: گاه این افراد حتی بدون هیچ آدرس یا شماره تلفن و تنها از طریق یک ایمیل در حال انجام کار هستند و اگر به هر دلیل مسافرشکایتی از آنها داشته باشد، قادر به دست پیدا کردن به آنها و شناختن این افراد نیست و بنابراین  یکی از کارهایی که جامعه گردشگری الکترونیک کشور، برای خود تعریف کرده است سر و سامان دادن به این سایت ها است. جامعه در صدد محدود کردن یا حذف این افراد نیست بلکه به دنبال سر و سامان دادن و با مجوز کار کردن آنهاست.

-    یکی از اقدامات ما صحبت کردن با شرکتهای خدمات اینترنتی به منظور فروش خدمات با نرخ های بهتر، به اعضای جامعه بوده است
این کارشناس مهندسی نرم افزار، مشکلات زیرساختی در بخش سخت افزار و اینترنتی را یکی دیگر از مسایل مطرح در گردشگری الکترونیک عنوان کرد و با اشاره به کمبود اینترنت قوی و با سرعت های مناسب در شهرستان ها که موجب عدم کارایی خدمات الکترونیکی مراکز خدمات گردشگری در این شهرها می شود گفت: یکی از اقدامات ما مذاکره با شرکتهای خدمات اینترنتی به منظور فروش خدمات با نرخ های بهتر، به اعضای جامعه بوده است.

-    استانداردسازی سایت های گردشگری یکی دیگر از اقدامات در دستور کار جامعه است
وی استاندارد سازی سایت های گردشگری را یکی دیگر از اقدامات در دستور کار جامعه عنوان و با بیان اینکه سایتهای طراحی شده در کشور استانداردهای لازم را ندارند گفت: بر آن هستیم که به موسساتی که استاندارهای جهانی تعریف شده از سوی جامعه را رعایت می کنند و مجوزهای لازم را دارا هستند، الگویی داده شود که مردم بدانند که این سایتها مورد تایید جامعه ومیراث فرهنگی هستند و از خرید از این سایتها نترسند. بحث حفاظت سایت در مورد پولهای پرداختی خیلی مهم است تا مسافر بتواند به خرید ازطریق سایت اعتماد کند به وِیژه در شرایط اقتصادی کنونی که ممکن است برای یک مسافرت، مسافر بالغ بر پنج یا شش میلیون پول پرداخت کند و بعد معلوم شود که این سایت معتبر نبوده است.

-    ترغیب مردم و مراکز به سمت خدمات مسافرتی الکتریکی یکی از اهداف ما است
مدیرعامل آژانس مسافرتی چهارفصل، یکی از مشکلات زیرساختی گردشگری را ارایه خدمات مسافرتی به صورت سنتی عنوان کرد و گفت: ناگزیر باید این سیستم از دور خارج شود، امروز ارتباط با مسافر از طریق فاکس و برخی از ارتباطات تلفنی، دیگر در جهان مرسوم نیست و خرید و آشنایی با خدمات مسافرتی باید به سمت الکترونیکی و اینترنتی شدن برود که این موجب تسهیل کار مسافران، خرید خدمات دست اول، صرفه جویی در هزینه آژانس ها، دور زدن ترافیک و امکان مشاهده خدمات پیش از خرید و دریافت توضیحات لازم مربوط به آن از طریق اینترنت می شود.
وی یکی از موانع سرعت گرفتن این کار را ترسهای مردم از این شیوه دانست وگفت: درحالیکه در بسیاری کشورهای خارجی، مسافر تنها با دریافت یک کد 6 رقمی از طریق اینترنت، پرواز و هتل خود را دریافت می کند بدون اینکه کارت یا امضایی از آژانسی داشته باشد، اما  ایرانی ها بیم دارند که بخش های ارایه دهنده خدمات همچون سازمان هواپیمایی به هنگام پرواز یا هتلداران هنگام ورود به یک شهر غریب، کد 6 رقمی را کافی ندانند و مسافر به مشکل بربخورد .
حسین زاده یکی از اهداف جامعه گردشگری الکترونیک را، ترغیب مردم به سمت خدمات الکترونیک مانند کسب اطلاع از طریق سایت و نیز آموزش هتل ها و آژانس ها برای مجهز شدن به آی تی و شکل دادن زیرساخت در بخش های بلیط الکتریکی، سفر الکتریکی، تورگردانهای الکترونیکی و محل های اقامت و خطوط هواپیمایی الکترونیکی عنوان کرد.

-    کتاب" گردشگری الکترونیک"از دکتر "دیمیتریوس بهامیس" به اکثر مدیران آژانس ها هدیه شده است
وی با بیان اینکه آنچه گفته شد گوشه ای از بحث گردشگری الکترونیک و مزایای آن بود گفت: درکتاب ارزشمندی با همین عنوان از استاد دانشگاه انگلستان دکتر "دیمیتریوس بهامیس" مفصلا به بحث گردشگری الکترونیک پرداخته شده است که آژانس " چهارفصل" توانسته است این کتاب را به فارسی ترجمه کند و این کتاب به اکثر مدیران آژانس ها هدیه شده است.

-    کوشش برای ارایه سفرهای اقساطی
 دبیر جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک ادامه داد: بحث دیگر، مشکل هزینه گران سفر به ویژه با قیمت کنونی دلار است که اگر بتوانیم سفر اقساطی داشته باشیم به این حیطه کمک می شود که ما در حال گفت و گو هستیم تا بتوانیم از بانک ها تسهیلاتی برای مسافران بگیریم.

-    تشکیل کارگاه ها و زیرگروه های مختلف در مجموعه، به منظور شکل دادن زیرساختهای لازم برای رشد گردشگری
این دانش آموخته گردشگری الکترونیک، یکی دیگر از حیطه های مطرح برای جامعه گردشگری الکترونیک را تشکیل کارگاه ها و زیرگروه ها مختلف به منظور شکل دادن زیرساختهای لازم برای رشد گردشگری عنوان کرد که به طبع موجب اشتغالزایی و نیز وارد شدن دلار در کشور می شود که مورد اخیر در این شرایط بسیار منفعت آفرین است و توریسم می تواند دروازه های دلاری برای ایران باشد.
وی افزود: مشکلات توریسم به ویژه در گردشگری الکترونیک، واقعا زیاد است که ما سعی می کنیم درصدی از این مشکلات را حل کنیم چون این مهم، تنها کار یک مجموعه نیست و سازمانها و ارگانهای بسیاری باید با ما هماهنگ باشند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و به یک سرو سامان اولیه در این حیطه برسیم. ما اکنون در فاز اول، تنها در حال مطالعه و بررسی هستیم، سایتها، آژانس ها و مشکلات را می شناسیم که بتوانیم با تشکیل شورای سیاست گذاری و شورای تصمیم گیری و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان های مربوطه یک سری از مشکلات سازمان را حل کنیم وتسهیلاتی برای کار بهتر وتعامل آنها با یکدیگر ارایه دهیم.
او گفت: نکات زیاد است، باید با هر کدام بصورت موردی برخورد کنیم. راه حل های بسیاری قابل طرح است اما نیازمند تعامل انجمن ها با یکدیگر است که این تا زمانی که در کشور راه بیفتد، قدری سختی به همراه دارد.

-    در نظر داریم بستری فراهم کنیم که آژانس ها در تعامل و رقابتی سالم با هم قرار گیرند
دبیر جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک، ادامه داد: جامعه فعالیتش را شروع کرده، سایتمان را فعال کردیم و تعامل ها را با اکثر انجمن های وابسته انجام داده ایم. بعد از عید نیز به امید خدا در قالب کارگروه های مختلف، سیستم آژانس ها، هتل ها، مراکز خدمات گردشگری، موزه ها، مراکز اقامتی، رستوران ها و بسیاری مباحثی که با این رشته مرتبط هستند را سر وسامان داده واستاندارد سازی انجام دهیم و آژانس ها نیز بتوانند با یکدیگر تعامل کنند و پکیج های یکدیگر را ساپورت کنند نه اینکه رقیب شویم و رقابتهای ناسالم انجام دهیم که هم مردم متضرر شوند و هم آژانسهای مسافرتی ای که با هم کار می کنند.
وی در خصوص سابقه فعالیت مجموعه گفت: جامعه سه سال پیش ثبت شده اما در این سه سال در حال بررسی و مطالعه بودیم که گردشگری الکترونیک در کشورمان، در چه مرحله ای است و مشکلات ما چه هست. اول مشکلات را شناسایی کردیم، تشکیل پرونده دادیم، سایتهای ایران و جهان را شناختیم و نیز با سازمان های جهانی در ارتباط بودیم و توانستیم اطلاعات خوبی کسب کنیم و با یک تغییر هیات مدیره که چند ماه پیش انجام شد، جامعه 5،6 ماه است که کار را به طور جدی شروع کرده ایم، سایت انجمن (-tourism.ir e.www) فعال شده و اخبار و اطلاعات مربوط به جامعه همچون  اعضای هیات مدیره و فعالیتهای انجام شده، در آن موجود است.


-    آموزش را از مدیران شروع کردیم و نیز از دکتر "بهامیس" برای آموزش دریک گردهمایی دعوت کردیم
حسین زاده ادامه داد: کارهایی که در این 5 ماه انجام داده ایم نیز بیشتر تعامل و امضای قردادهای تفاهم نامه با انجمن های صنفی وابسته به این صنعت بوده است. انجمن هایی چون انجمن صنفی استان تهران، انجمن صنفی کشور، جامعه تورگردانان و همچنین از اشخاص مختلفی که در این رشته کار کرده اند دعوت کردیم و تشکیل کارگروه دادیم، سرتیترهای آموزش را معرفی کردیم و در نظر داریم آموزش را از مدیران شروع کنیم.
وی با بیان اینکه در حال انجام کارهای دعوت از دکتر بهامیس هستند که تابستان برای آموزش به ایران بیایند گفت: در نظر داریم در قالب یک آموزش حداکثر سه جلسه ای یا یک هفته ای از وجود ایشان استفاده کنیم و مطمئنا استقبال می شود. همچنین می کوشیم که بتوانیم مدرک بین المللی برای این آموزش در نظر بگیریم و دبیرخانه گردهمایی ان شاء ا...هفته آینده اجرایی می شود.

-    مطمئنا به افراد جامعه گردشگری الکترونیک، خدمات خوبی ارایه خواهیم داد، از آی تی گرفته تا آموزش، با قیمتهای مناسب
این کارشناس نرم افزار ودانش آموخته تکمیلی گردشگری الکترونیک ادامه داد: با سازمانهای میراث فرهنگی استان های مختلف جلسه هایی داشتیم و توانستیم به تفاهم هایی برسیم برای تشکیل زیرساخت؛ با گروه هتل های مختلف صحبت شده، با بانک ها جلسه داشتیم که بتوانیم تسهیلاتی را برای آژانس ها بگیریم در بحث پرداختهای الکترونیکی، با شرکتهای ارایه دهنده خدمات آی تی مانند شرکتهای اینترنتی و ایرانسل صحبتهایی شده که تسهیلاتی برای اعضا بگیریم که بتوانند با نرخ بهتر خدمت دریافت کند و کارهای بسیار دیگری انجام شده است.
وی ادامه داد: اخبار ما و اهداف کوتاه مدت و دراز مدت را در سایتمان می توانید بیابید و هر روز خدمت جدیدی به خدماتمان اضافه می شود. ما مطمئنا به افراد جامعه خدماتی خوب با قیمتهای مناسب خواهیم داد، از آی تی گرفته تا آموزش و همچنین در مباحثی چون طراحی سایت، ثبت دومین ومیزبانی یا هاستینگ.

-    جامعه در نظر دارد واسطه بین شرکتهای "آی تی" قوی و مراکز خدمات گردشگری شود
دبیر جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک،تاکید کرد: جامعه به طور مستقیم به کارهایی چون طراحی سایت دست نمی زند بلکه شرکتهایی را معرفی می کند که با مراکز گردشگری کار کنند. در واقع می توان گفت: جامعه مرجعی برای نظارت، معرفی و هماهنگی است تا هم آژانس ها و مراکز خدمات گردشگری بدانند از کجا اطلاعات مورد نیازشان را بخرند و هم شرکت های  قوی آی تی بتواند به جامعه گردشگری معرفی شوند و به صورت تخصصی در این حیطه کار کنند.

-    سخن پایانی
حسین زاده در انتهای صحبتهای خود به عنوان دبیر جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک، با بیان اینکه توریسم الکترونیکی بسیار گسترده بوده وشامل حیطه های بسیاری همچون سفر مجازی می شود، گفت: متاسفانه درحال حاضر ما در مجموعه، تنها به سامان دهی  بستر الکترونیکی برای فروش مناسب و معقول پکیج های مسافرتی می پردازیم.
وی در این خصوص مثال آورد: حداقل 1000 سایت وجود دارد که معرفی ایران به جهان را به تمام زبانها ارایه می دهند اما هیچ کدام سایت استانداردی که حالت مرجع برای یک فرد خارجی باشد نیست و اطلاعات مطرح شده در آنها از نگاه خود افراد است و به گونه ای نیست که مسافر خارجی اعتمادش جلب شود و احساس سردرگمی نکند. ما در نظر داریم که یک چنین سایتی را ایجاد کنیم.

گفتنی است "علی حسین زاده"دبیر جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک، قریب به 10 سال است که در حیطه گردشگری کار می کند وی کارشناس مهندسی نرم افزار است و دروه تکمیلی تحصیلی خود را در گردشگری الکتریکی گذرانده است. او پیش از این مدیر عامل آژانس مسافرتی در دبی و اکنون مدیر عامل آژانس 4 فصل است .

 

خبرنگارسفربانک:معصومه غنیان

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: