امروز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵03 December 2016
جستجوی سفربانک
های جیمبو، بلیط آنلاین هواپیما
close
اخبار آژانس ها >

نوروزها ،همه را می فرستیم مسافرت اما خودمان باید پای کار بایستیم

نوروزها ،همه را می فرستیم مسافرت اما خودمان باید پای کار بایستیم
2759 : تعداد بازدید
: تیتر خبر
1391/11/28
: تاریخ

پگاه رضوانی سوپروایزر آژانس دالیان است.آزانس دالیان یکی از آزانس های هواپیمایی مادر و شناخته شده کشورمان است و قطعا مدیر داخلی بودن در شرکتی که با کار حساس پرواز سرو کار دارد مشکل است.،به سراغ او رفتم تا پای صحبت های او بنشینیم و از دریچه نگاه او به حساسیت ها و جذابیت های این شغل بنگریم و بیشتر با او،شغل  و دلمشغولی هایش، آشنا شویم. خانم رضوانی، فرد خوش صحبتی بود و قدرت انتقال بالایی نیز داشت؛ با خواندن این مصاحبه به خوبی می توانید خودتان را جای او قرار بدهید و حس کنید که پشت میز فروش بلیط هواپیما و هتل، چه دنیایی وجود دارد.همچنین در برخی بخش های گفت و گو سعی کرده ام ویرایش کمتری انجام دهم تا بتوانم فضای دوستانه گفت و گو را به خوانندگان  "سفربانک" نیزمنتقل کنم.

-    در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و بفرمایید چند سال است که در آژانس مسافرتی کار می کنید و چه مراحلی را طی کردید تا به این سطح از کار رسیدید؟
پگاه رضوانی هستم سوپروایزر آژانس هواپیمایی و جهانگردی دالیان, در ابتدا 3 ماه به عنوان کارآموز فعالیت کردم، سپس به عنوان کارمند تور داخلی استخدام شدم، پس از آن آژانسی که در آن کار می کردم سراغ پروزاهای فول چارتر رفت و من نیز وارد فروش در آن مسیر شدم که اوج کارم همان زمان بود و موجب شد تجربه کاری من بسیار بالا رود چراکه یک دفعه حجم بالایی از کار به من سپرده شده بود و من ناگزیر ره صد ساله را یک ساله رفتم. سپس وارد آژانس دالیان شدم و از ابتدا به عنوان مدیر داخلی و سوپروایزر در خدمت این آژانس هستم.

-    یک توضیح کوتاه در مورد نقش سوپر وایزر در آژانس بفرمایید.
کار سوپروایزر به طور کلی، کنترل فروش است. می باید قیمت ها را چک کند که حتما همه  به روز باشند. دقت کند که فروشنده ها زیر نرخ سیستم فروش نکنند، تاریخ پروازهایی که می فروشند حتما طوری باشد که به عنوان مثال اگر برای تاریخ هایی پیک می شود، به نرخ های پایین نفروخته باشند یا طوری نزنند که برای فروش بعدی به مشکل بربخورد یا اگر قرار است هتل بفروشند هتلهاشان را  طوری بزنند که به اصطلاح خودمان گپ نیفتد یعنی یک شب در آن بین، اتاق خالی نماند. کلا کار سوپروایزر نظارت کلی به فروش است، چه فروش تور، چه بلیط  و چه هتل.

-    سوپروایزر موفق از نظر شما کیست و آیا خودتان را یک سوپروایزر موفق می دانید؟
فردی که بخواهد در این شغل موفق شود باید قطعا عاشق کارش باشد در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی تواند موفق باشد.من  بسیار فاصله دارم از سطحی که  بخواهم خودم را سوروایزر خیلی موفقی بدانم. اگر بتوانم روزی نام موفق را روی خودم بگذارم تنها دلیلش این است که من این کار را دوست دارم و این علاقه تنها چیزی است که مرا 9 سال در این کار با تمام معایبش، نگاه داشته است. مطمئنا اگر فردی به این کار علاقه مند باشند و مسوولیت پذیری را نیز در کنار این علاقه داشته باشد، قطعا می تواند موفق شود.

-    علت علاقه شما چیست و چه چیزی این علاقه را در شما زنده نگه می دارد ؟
 شاید حس علقه من به این کار از آن جهت باشد که  اولین کاری بوده که به آن وارد شدم . از اولین روز کارم نیز پرواز چارتر داشتم. اگر یک روزی باشد که پرواز چارتر نداشته باشم انگار یک چیزی در زندگی ام کم است. می توانم بگویم با این شرایط بار آمده ام و بنابراین علاقه ام تبدیل به نوعی عادت شده که خود این عادت مرا به کارم بیشتر متصل نگه می دارد.

-    زیبایی های این شغل چیست؟ به نظر می رسد که از آنجا که با سفر سرو کار دارید، باید شغل شادی باشد؟
این تصور حداقل در مورد کار ما درست نیست چون ارتباطمان با مسافر بسیار کم است و بیشتر با آژانس های زیرمجموعه سرو کار داریم. اما از آنجا که با همکارانمان در آژانس های دیگر گاه حتی روزی 20 بار تماس داریم، ارتباط بسیار نزدیکی بینمان به وجود می آید( اگرچه یکدیگر را ندیده باشیم ) و این دوستی ها بسیار زیباست، یک موقعی در کار خیلی هوای هم را داریم و این برای من یکی از جذابیت های شغلم است.

-    کار کردن در آژانس مادر با کار در آژانس  شناور چه تفاوتی دارد و آیا شما هر دو را تجربه کرده اید ؟
کار در آژانس مادر، به پیشرفت بسیارکمک می کند. من همیشه به همکارانم می گویم که با کار در آژانس های مادر، مثل آب راکد، یک جا نمی مانیم. قطعا امروزمان با دیروزمان بسیار فرق می کند و هر روزش پر از تجربه است و این در حالی است که آژانس های شناور یا زیرمجموعه، همیشه متکی به آژانس هایی مانند آژانس ما هستند و در واقع کار آنها در ارتباط با آژانس های مادر چیده می شود به طوری که  مثلا در تعطیلی وسط هفته، دوستانمان که در آژانس های زیرمجموعه همکار ثابت ما هستند، برای باز یا بسته بودن آژانس خودشان از ما استعلام می کنند که اگر آژانس ما بسته باشد آنها نیز تعطیل کنند.

-    از اینکه در یک آژانس شناخته شده و مادر کار می کنید بیشتر احساس افتخار دارید یا استرس ومسوولیت؟
هر دو در کنار هم قطعا استرس و مسوولیت کار در چنین آژانس هایی بیشتر است اما همین خصوصیتش برای من شیرین نیز هست شاید بتوانم بگویم به استرس و سختی اش معتاد شده ام. باید بگویم من واقعا آژانس ومحیط کارم را خیلی دوست دارم ما در آژانسمان یک محیط کاملا دوستانه به وجود آورده ایم، همه در کنار هم هستیم و سعی می کنیم به هم کمک کنیم و این بزرکترین حسن آژانس دالیان است به طوری که هر شخصی که به این آژانس می آید اما به هر دلیلی می رود حتی اگر زمان گوتاهی با ما کار کرده باشد، همیشه زنگ می زند و می گوید در محیط کاری اش به دنبال چنین فضایی می گردد. یکی از بزرگترین علاقه هایم  به آژانس دالیان محیط دوستانه کار و مدیریتی است که کارکنان را درک می کند و در کنارشان قرار دارد.

-    چه عواملی موجب شکل گرفتن فضای دوستانه و صمیمی در محیط کارتان شده است؟
مدیر مجموعه تا جایی که می تواند سعی می کند استرس هایی که در کار هست را به کارکنان انتقال ندهد و ایشان از ابتدا و هنگام گزینش نیرو این معیار را قرار داده اند، که اول دوست باشیم بعد همکار، چراکه ما بیش از آنکه درکنار خانواده باشیم در کنارهم قرار داریم و بنابراین اگر از هم دلخور باشیم و یا کدورتی بینمان باشد قطعا محیط برایمان کسل کننده خواهد شد. نکته دیگری که در این خصوص مطرح است از حاشیه به دور بودن همکاران این مجموعه است و زمانی که در محیط کار حاشیه وجود نداشته باشد قطعا محیط دوستانه ای به وجودمی آید. هر کسی که می خواهد وارد مجموعه شود این شرایط را به او توضیح می دهیم و او نیزسعی می کند که خودش را با این شرایط وفق بدهد و این موجب دوام فضای دوستانه و سالم کار می شود.

-    به افرادی که در رشته های مربوط به این شغل تحصیل می کنند و یا هر فردی که در فکر وارد شدن به این شغل است،چه توصیه ای دارید؟
کار آموزان  زیادی  داشته ام, با این دوستان در ابتدا یک مصاحبه ای صورت می گیرد و من آنجا اولین پیشنهادی که به ایشان می کنم این است که اگر شغل بهتری در نظر دارند حتما بروند سراغ شغل دیگر، زیرا  فروشنده آژانس بودن، شغلی هست که از بیرون نمای قشنگی دارد اما واقعا داخلش بسیار متفاوت است چرا که استرس شغلی اش بسیار بالاست، مسوولیت خیلی سنگینی دارد و تمام وقتت را می گیرد. نه روز تعطیل داریم نه جمعه ونه عید. از همان ابتدا این حرفها را به دوستان متقاضی می گوییم، خوب شرایط روحی برخی از افراد با این نوع کار سازگار است واصولا دوست دارند کار خیلی سنگینی داشته باشند واصلا متوجه نشوند که روزشان چطور شب می شود. در آن صورت جذب این کار می شوند، کار را یاد می گیرند، بیشتر در این محیط قرار می گیرند و در ادامه  اگر افراد مسوولیت پذیری باشند مطمئنا  از پس کار بر می آیند چون اگرچه این کار پیچیدگی هایی  دارد اما آنقدرها سخت نیست که افرادی که دارای شرایطی که گفتم باشند، از پس آن برنیایند. لازمه این کار، بیش از هر چیز اعصاب بسیار بسیار قوی، مسوولیت پذیری و وقت آزاد است زیرا فردی که وارد این کار می شود واقعا باید از بسیاری چیزها چشم پوشی کند به عنوان مثال از تعطیلات نوروز. همیشه به همکاران می گوییم که: عالم و آدم را فرستادیم مسافرت اما خودمان باید اینجا بنشینم مواظب باشیم که مبادا مسافری هتل یا پروازش دچار مشکل نشده باشد چراکه  باید جوابگوی مسافرانمان باشیم .

-    گفتید که حساسیت واسترس این شغل بالاست،کمی بیشتر در این باره صحبت بفرمایید.
از ساده ترین مورد مثال می آورم: نکند پرواز امروز به  تاریخ فردا وارد شود یا تایم 12 ظهر امروز را ساعت 16 وارد کرده باشم که اگر چنین شود ممکن است مسافر، پرواز جایگزین پیدا نکند. از سوی دیگر90 درصد خریداران پرواز، هتل نیز می خرند و در چنین حالتی با سوخت شدن پرواز، هتل فرد نیز در حال سوخت شدن است و این یک نمونه از استرسی بود که عرض کردم.

-    آیا فکر کرده اید بعد از آنکه تجربه خوبی اندوختید، خودتان آژانس بزنید؟
 فکر کردم اما هیچ وقت این کار را نمی کنم چراکه مسوولیت و استرسش دوبرابر می شود و واقعا قدرت تحملی در این حد برایم نمانده است که بتوانم این کار را بکنم.

-    چه صحبتی با همکارانتان در آژانس های مختلف دارید؟
عده ای از همکاران خیلی هوای همدیگر را دارند. اگر یک وقتی مشکلی در کار پیش بیاید، سعی می کنند با همکاری هم و دوستانه مشکل را حل کنند چرا که قطعا هر شخصی در کارش اشتباه می کند اما بعضی از همکاران متاسفانه وقتی متوجه پیش آمدن مشکلی می شوند مانند آنکه  یک رزوری روی سیستم اشتباه وارد شده باشد، به مشکل دامن می زنند, به عنوان یک دوست از همکارانم خواهش می کنم اگر مشکلی در کار پیش آمد خوب است که به هم کمک کنند با مسافرشان صحبت کنند، با یکدیگرکنار بییاند ویک جوری میانه را بگیرند ومشکل را حل کنند که در این صورت مطمئنا رضایت مسافر نیز بسیار سریع تر جلب می شود, اما اگر قرار شود که به مشکلات دامن زده شود و بزرگتر جلوه داده شود، از مسافر هم اعصاب بیشتری خرد می شود وبیشتر کارش را پی گیری می کند و در نهایت هر دو  آژانس به مشکل بر می خورند.

خبرنگارسفربانک:معصومه غنیان
 

گالری

نظر شما

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

  نشان داده نخواهد شد

نظرات :

تبلیغات در سفربانک
پیگیری سفر ارزان
شماره همراه: شماره پیگیری:
ثبت نام / لاگین بلیط های چارتری
نام و نام خانوادگی: ایمیل: شماره همراه: